BEDRIFTSTEKNOLOGI

Fem-doblet diskkapasitet - til samme pris

IBM har utviklet teknologi for å pakke data fem ganger tettere på harddisker uten nevneverdig økning i produksjonskostnadene.

21. mai 2001 - 12:03

Den nye teknologien skal kunngjøres i USA i dag, men som vanlig er detaljer lekket ut til amerikansk presse.

Teknologien er formelt døpt "antiferromagnetically coupled media" eller AFC, og går uformelt under kodenavnet "pixie dust". Det går ut på å skille magnetiske lag i diskene med et lag av grunnstoffet (metallet) ruthenium på bare tre atomers tykkelse. Skillet gjør det mulig å lagre data langt tettere i de magnetiske lagene.

AFC er brukt i IBMs nyeste Travelstar-disker for bærbare PC-er (se bildet), som ble kunngjort i slutten av mars og som nå sendes ut til leverandørene. Dette er 2,5 tommers disker på 48 GB. IBM gjorde ikke noe vesen av AFC i mars, men sier nå at man velger å kunngjøre teknologien siden konkurrentene må antas å være i ferd med å ta fra hverandre de nyeste Travelstar-diskene, og følgelig vil avdekke IBMs hemmelighet.


Uten AFC antar man at en magnetisk disk vil kunne lagre opp til tre gigabiter data per kvadratcentimeter. De som har finregnet på Travelstar, har for lengst oppdaget at de har en tetthet på fire gigabiter data per kvadratcentimeter.

IBMs forskningssjef Currie Munce sier til ZDnet og Wall Street Journal at med AFC, vil tettheten nå 100 gigabiter per kvadrattomme, det vil si 15 til 16 gigabiter per kvadratcentimeter, innen 2003. AFC vil brukes på alle IBMs disker, ikke bare dem beregnet på bærbare PC-er.

Med denne tettheten, vil disker til stasjonære PC-er nå 400 GB om to år, mens bærbare vil kunne lagre 200 GB. IBMs Microdrive - en disk på én tomme montert på et PC-kort - vil komme opp i 6 GB.

Denne femdoblingen av lagringskapasiteten vil kunne skje uten at prisen per disk økes nevneverdig. IBM hevder å ha funnet en måte å legge AFC til de nåværende produksjonsmetodene slik at framstillingen koster minimalt mer.

Analytikere mener at andre diskprodusenter vil kunne ta den nye teknologien i bruk i løpet av seks til tolv måneder. De fleste har selv arbeidet med AFC, men IBM er altså først ute.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.