JUSS OG SAMFUNN

Fengslet for heleri av virtuelt gull

Kina slo til mot nettkriminelle.

Det nettbaserte rollespillet World of Warcraft har for tiden 7,6 millioner betalende abonnenter, ifølge utgiveren.
Det nettbaserte rollespillet World of Warcraft har for tiden 7,6 millioner betalende abonnenter, ifølge utgiveren. Bilde: Activision-Blizzard
30. des. 2013 - 09:23

En rekke nettbaserte spill har virtuelle gjenstander og «gull» eller annen virtuell valuta som lar seg omsette for penger i den virkelige verden.

Kjøp og salg av spillvaluta eller hele -kontoer for ekte penger er gjerne uglesett eller forbudt fra spillutgivernes side, uten at det har hindret oppblomstringen av et marked for slikt.

I Kina er nå ti menn dømt til opptil to års fengsel for å ha kapret 11.500 World of Warcraft-kontoer, melder RT.com.

De domfelte skal ikke selv ha stjålet spillkontoene, men snarere ha kjøpt innloggingsdetaljene for én dollar per stykk i undergrunnsmarkedet, for deretter å selge unna de virtuelle varene.

Banden bedrev det vi etter norsk forståelse kaller heleri. Tiltalen i Kina var imidlertid basert på en nyere lovbestemmelse som forbyr hacking av eller innbrudd i vanlige datamaskiner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra