Den midlertidige overbelastningen, som Telenor kaller det i sin pressemelding, gjør det vanskelig å komme fram til enkelte telefonnummer. Blant de finnes 800-nummer, samt Telenors egne kundeservicenummer 05000 og 09000.
Problemene skyldes stor trafikk i nettet mot sentrale punkter der disse servicenumrene kjøres fra. Dette dreier seg i hovedsak om kontofonen, som er en interaktiv talesvartjeneste som gir kontoopplysninger via telefon.
Pågangen har vært så stor at et fåtall telefonnummer tar kapasitet til andre telefonnummer på samme sentral i telenettet.
- Det er et enormt påtrykk på kontofonene i dag. Årsaken er at feriepengene sannsynligvis har kommet, og at alle venter på skattepengene. Det har ikke blitt opplyst når de kommer, så folk ringer og sjekker kontoen sin hele tiden, sier fungerende pressetalskvinne for Telenor Telecom Solutions, Marianne Østensen, til Nettavisen.
De mange kontofonsjekkene førte til at også Telenors egne servicetelefoner knelte og stort sett bare gav fra seg opptattsignal. - Ikke ring hvis det er opptatt, sier Østensen.
Telenor jobber for å legge om trafikken via andre sentrale punkt i nettet