Amazon har truffet innertier med sin japanske "betal-cash-ved-levering-løsning". Suksessen i solens rike skyldes også at Amazon har gjort det enkelt for mobiltelefonbrukere å handle i nettbutikken.
Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg er Japan nå Amazons raskest voksende marked utenfor USA. Selskapet har i tillegg egne nettsatsinger i UK, Frankrike og Tyskland.
- E-commerce vokser raskere i Japan enn i noe annet område. Vi mener å se signaler på at netthandel er i ferd med å eksplodere her borte nå, sier Diego Piacentini, senior vice president for Amazons markedsføring på global basis.


E-handel kom sent og tregt i gang i Japan, der de fleste innkjøp fremdeles gjøres opp kontant på labben. Internett-bruken er dessuten på et lavere nivå enn i USA og Norden. For å overvinne disse hindrene har Amazon lagt forholdene til rette for at kundene kan handle bøker og andre varer kontant, men med mobile tellerskritt som valuta. Japan er i en særstilling i å ta i bruk kontantbetaling via mobilen, ikke minst takket være den høye penetrasjonen av mobilterminaler som kan knytte seg opp mot Internett, eksemplifisert gjennom NTT DoCoMos i-mode og KDDI Corporations EZweb-tjeneste.
Amazon har dermed nytt godt av økningen på 80 prosent i antallet Internett-kapable mobiltelefoner i Japan det siste året. Tradisjonelt oppringt Internett-samband økte også med 25 prosent i Japan i fjor.
Amazon har nå 40 millioner registrerte brukere verden over, hvorav 27 millioner kan regnes som aktive kunder. En aktiv bruker er en som har foretatt et kjøp på Amazons sider i løpet av de siste tolv månedene. I Japan selger Amazon fortrinnsvis bøker, videospill, musikk-CD-er og DVD-er, ikke alskens andre produkter innen forbrukerelektronikk, hageutstyr osv. som Amazon selger i USA.