Filmweb måtte fjerne billettsalget på nett

Filmweb sliter med tekniske problemer og valgte i helgen å fjerne bestillingsløsningen fra weben. Billettsalget vil starte igjen i enkelte byer i løpet av dagen, men spørsmålet blir hvor mye press serverne kan tåle. Per i dag selges det rundt 4.000 billetter i uka via Filmweb.

Kjell Arne Orseth er daglig leder i Filmweb AS og har opplevd mange tekniske hindre siden starten.

Filmweb eies av de største kinoene i Norge.

Det tok lang tid før billettsalget kom på lufta, blant annet fordi kinoene i de enkelte byene hadde sine særegne tekniske løsinger som måtte tilpasses Filmwebs opplegg. Nå som kinoene i flere av Norges største byer har kommet på lufta med billettsalg over nett, fortsetter de tekniske problemene som rammer kundene direkte.

- I helgen gikk det veldig treigt med transaksjonsløsningen vår. Det var flere kunder som var usikre på om billettkjøpet var i orden og om transaksjonen ble belastet. Vi fikk såpass mange forespørsler om dette, at vi valgte å ta ned tjenestene. Men den vil komme opp igjen i noen av byene i løpet av dagen, sier Orseth til digitoday.no.

Han opplyser at Filmweb per i dag dekker 57 prosent av det totale setevolumet på kino i Norge. Det er i byene Oslo, Bergen, Tromsø, Bodø, Kristiansand, Stavanger, Sandnes og i Sandvika i Bærum at folk kan kjøpe billetter til de lokale kinoene over nettet.

Men volumet av billettsalg er fortsatt ikke imponerende. Fra salg på rundt 1.000 i uka rundt jul er salget i dag firedoblet. Det vil si at man i løpet av én uke omsetter for rundt 240.000 kroner med en gjennomsnittlig billettpris på 60 kroner kinobilletten. I løpet av året håper Orseth å ha omsatt 100.000 kinobilletter via web.

Det var neppe et enormt press av kjøpende kunder som gjorde at det ble teknisk trøbbel:

- Det var kombinasjon av programinformasjon og kjøp som gjorde at det gikk veldig treigt i helgen. Det kunne ta opptil tre og et halvt minutt før man fikk respons, opplyser han.

Filmweb har en kapasitet på tre servere totalt som står hos KPNQwest Norway, men Orseth sier at ikke alle tre servere er øremerket billett-transaksjoner.

I tillegg står en lokal billettsystemleverandør i Bodø og et annet selskap som står for clearingløsningen som underleverandør. Orseth innrømmer at det er et stykke igjen før de er fornøyd med logistikken.

- Det er fortsatt ting som skal utbedres. Ingenting blir vel bra nok, blant annet savner vi skikkelige salkart med oversikt over kinosetene, sier han og mener også at de har mye å gå på når det gjelder betalingsløsning.

- Spesielt i vår hovedmålgruppe fra fem til 25 år er det vel ikke særlig vanlig å bruke kredittkort. Derfor er debetbetaling aktuelt for de kundene som ønsker det, sier Orseth og sier at de også har forsøkt med klippekort i Bodø, men at det var liten respons.

- 95 prosent valgte fortsatt kredittkort, men vi vil likevel ikke avskrive klippekort som en løsning. Man bør imidlertid kanskje kunne komme med et tilbud som dekker flere ting fra flere partnere, sier han.

Til toppen