
Å handle småvarer på Internett, ble i mange tilfeller lite lønnsomt i Norge etter at staten i mars 1999 strammet inn reglene for toll- og avgiftsbehandling. Før var det fritak for varer under 200 kroner, men den ordningen falt bort. Senere økte Posten prisen på tollbehandlingen, noe som i praksis gjør netthandel fra utlandet til et lite attraktivt alternativ.
Det blir ikke billigere å handle på nett
Internett-handel faller
Avgiftssjokk på nettkjøp


Temaet har versert frem og tilbake i det offentlige systemet siden, blant annet fordi både næringsminister Lars Sponheim og hans etterfølger Grete Knudsen har engasjert seg i saken.
For to uker siden kom endelig Posten sammen med Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) med et nytt forslag. Pakkene skulle nå sendes rett ut til kunder som selv skulle tollbehandle. Toll- og avgiftsdirektoratet skulle ta stikkprøver for å sjekke at mottakerne fulgte opp tollbehandlingen.
Men dette er ikke bra nok for Finansdepartementet.
- Vi har hurtigbehandlet saken og kommet til at kontrollsystemet ikke er bra nok, sier informasjonssjonsjef i Finansdepartementet, Anne Sissel Skånvik, til digitoday.no. Hadde vi sagt ja, kunne Riksrevisjonen ha protestert, mener hun.
Saken skal behandles på et møte mellom Posten, Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD), Finansdepartementet og Nærings- og handelsdepartementet i neste uke forteller Skånvik. Da må Posten og TAD ha kommet opp med et nytt og bedre kontrollsystem. Ellers blir det ikke noe av billigere og enklere Internett-handel.