FINN-eier Aftenposten: - Vi kommer til å slå tilbake

Aftenposten og administrerende direktør Olav Mugaas har fortsatt en liten eierandel i TV 2 Interaktiv, men sier han kommer til å kjempe med nebb og klør mot den nye rubrikk-tjenesten.

- Det forundrer meg at TV 2 velger å gå i allianse med en papiravis de ikke har noe forhold til. De har selvsagt full rett til å gjøre det, men det gir oss også retten til å klinke tilbake. Det kommer vi til å gjøre.

Det sier Aftenposten-sjef Olav M. Mugaas til digi.no. Det ble denne uken kjent at TV 2 Interaktiv går i allianse med en annen Schibsted-aktør, VG, på rubrikksiden. Dette samarbeidet kommer til å utgjøre en trussel mot rubrikkinntektene til både Aftenposten på papir og nettselskapet Finn.no på Internett.

TV 2 har til nå hatt en solid rubrikksatsing på tekst-TV med en årsomsetning på mellom 35 og 40 millioner kroner. Selskapet utvider nå satsingen for fullt til Internett, med både nyanskaffede Nettavisen/Spray og en partneravtale med VG.no som nye vinduer mot publikum.

- Dette rubrikksamarbeidet er absolutt en reell konkurrent til Finn. Det er imidlertid aktører som har forsøkt seg på dette før uten å lykkes, som Tinde på eiendomsmarkedet og Stepstone innen stilling. Vi har jo en formiddabel posisjon gjennom regionavisene og nettsatsingen vår, slår Mugaas fast.

Han understreker at det er internettutgavene til TV 2 og VG som nå forsøker seg og mener disse aktørene ikke har et naturlig ståsted innen rubrikkområdet.

- For all del, jeg er klar over at TV 2 har en rubrikkmarkedsplass på tekst-TV, men jeg tror den ikke er riktig så effektiv som kombinasjonen Internett-papiravis, sier han.

Dessuten påpeker Mugaas at VG, som er uten erfaring på rubrikksiden, har en mye svakere posisjon enn Aftenposten i hovedstaden.

- Vi holder fast ved hovedlinjen vår; det er at rubrikkannonser er satsingsområde nummer én, sier Aftenposten-sjefen.

Samtidig kan Mugaas konstatere at alle de tre medieselskapene har felles eiere i Schibsted: Aftenposten og VG er 100 prosent eid av Norges største medieselskap mens mediekonsernet sitter med en tredel av TV 2. Fra et strategisk synspunkt blir det altså Schibsted vs Schibsted, hvor det største, norske medieselskapet kan sitte igjen med enda større andel av rubrikkmarkedet totalt sett.

Problemet er at markedslederen, det vil si Aftenposten/Finn, kan bli svekket. Med de problemene Aftenposten opplever om dagen, er ikke det nødvendigvis velkomment.

Men Aftenposten kan paradoksalt nok også nyte godt av en eventuell rubrikksuksess for den nye TV 2-VG-alliansen. Fortsatt sitter avisen med en eierandel (12 prosent) i TV 2 Interaktiv.

- Vi har vært pragmatiske i dette spørsmålet. Vi eide jo Net2 Interaktiv sammen med TV 2 tidligere, og vi skal fortsatt være til stede i TV 2-selskapet. Det har betydning for oss i fremtiden, sier han og opplyser at Aftenposten, til tross for eierandel og ett styremedlem i TV 2 Interaktiv, ikke har blitt forespurt om rubrikksamarbeid med TV 2.no.

- Nei, såvidt jeg vet har ikke dette blitt behandlet på styrenivå i TV 2 Interaktiv.

Styrerepresentanten i TV 2 Interaktiv, direktør Anders Hofgaard i Aftenposten, er ikke særlig lysten på å kommentere saken.

- Jeg kjenner jo til avtalen, for å si det sånn. Ellers vil jeg ikke gå i detaljer rundt dette.

Heller ikke Gunnar Stavrum, sjefen i TV 2 Interaktiv, er veldig lysten på å kommentere saken.

- Det er ikke riktig av meg å kommentere det som skjer på styrenivå, sier han.

- Dette ikke en fiendtlig handling fra vår side. Vi har kun prøvd å finne den aktøren som kan skape merverdi for oss. Vi fant det ikke mest naturlig å samarbeide med Finn, vi fant ut at sannsynlig ville få mer ut av andre enn aktører enn markedslederen, sier Stavrum i en kort kommentar.

Til toppen