Finn.no begynner å merke krisen

Også pengemaskinen til Schibsted rammes av dårlige tider.

Oslo (NTB): Heller ikke Schibsted slipper unna finanskrisen. Konsernet sliter med fallende inntekter og varsler igangsetting av et omfattende lønnsomhetsprogram.

I første rekke er annonseinntektene blitt rammet, og særlig gjelder dette avisannonser.

– Det norske markedet for rubrikkannonser har i fjerde kvartal vært svakt. Aftenposten har hatt betydelig fall i inntektene, spesielt som følge av svikt i markedet for stillings- og eiendomsannonser, heter det i en børsmelding fra Schibsted.

Aftenpostens annonseinntekter falt 19 prosent i fjerde kvartal, sammenlignet med samme periode i 2007. Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad hadde lignende utvikling. Nettstedet Finn måtte tåle lavere inntekter fra stillingsannonser.

I januar i år har situasjonen fortsatt i samme spor, med fortsatt betydelig nedgang i annonseinntektene.

Virksomhetene i Sverige merker også at det er dårligere tider på annonsemarkedet. I Spania er situasjonen enda verre, der kraftig økning i arbeidsledigheten bidrar til fall i annonsemarkedet.

I fjerde kvartal 2008 hadde Schibsted restruktureringskostnader på 200 millioner kroner. Før jul varslet konsernet nye tiltak på 500 millioner kroner for 2009. Nå har Schibsted funnet ut at det trengs ytterligere 250 millioner kroner. Totalsummen for lønnsomhetstiltakene for 2009 blir dermed 750 millioner kroner.

Schibsteds kvartalsrapport for fjerde kvartal 2008 legges fram 27. februar.

Til toppen