De fleste bedriftene opplever at bare et fåtall av de besøkende på nettsidene følger opp med en henvendelse per telefon eller e-post. Hvor ble det av de 98 prosent andre, og hvordan skal en webside se ut for å generere salg?
Les også:
- [01.02.2006] Her er det verste nettside-feilene


10. mai holder Bysant et kurs der de blant annet skal presentere en teknikk for å identifisere de besøkende og senere kanskje få dem som kunder.
– Det dreier seg ikke om å identifisere enkeltpersoner, men bedrifter, understreker daglig leder Halleik Rabbe overfor digi.no.
På kurset vil Bysant i tillegg gi innblikk i hvordan man kan vurdere gode og dårlig annonseringskanaler og mangedoble antall besøkende til sin webside.
Internett er den annonsekanalen som øker mest. Men det er en flom av tilbud der ute, og ikke alle presenteres like effektivt.
Det nye verktøyet skal også kunne måle annonseverdien på nettsteder i form av antall klikk.
I tillegg vil det bli sett på kriterier for valg av kanal, der deltagerne får se gode og dårlige alternativ.
Kurset vil legge vekt på valg av søkeord og en del grunnleggende teknikker for å optimalisere websiden i forhold til søkemotorene, som for eksempel hvordan man mest effektivt kan utnytte annonsemulighetene som ligger i søkemotorene, Google, MSN, Sesam og ABC søk.
Bysant har siden 1989 levert webløsninger til over 1 500 bedrifter og organisasjoner, og Rabbe mener selskapet derfor er godt utrustet til å gi råd om internettmarkedsføring.
Selskapets forretningsidé er nettopp å utvikle og drifte systemer for elektronisk forretningsdrift for lønnsom handel på Internett.
I fjor lanserte Bysant i tillegg et internasjonalt konsept som ennå ikke er vanlig i Norden. Konseptet er omvendt nettauksjon som innebærer at kjøper angir en maksimal pris for hva han er villig til å gi.