Finurlige knep i annonsekrig på nett

Finn.no prøver å stanse utfordreren Rubrikk.no fra å lenke med både blokkering og bytte-knep.

Internett er i ferd med å ta over markedet for rubrikkannonser både i Norge og internasjonalt. Her i landet har imidlertid selskapet som eier Aftenposten, avisen med flest rubrikkannonser, klart å beholde sin dominerende posisjon gjennom sin nettbaserte rubrikktjeneste Finn.no.

Finn.no er den klart største aktøren på dette markedet i Norge, med rundt halvparten av alle rubrikkannonsene. For et par uker siden ble de imidlertid utfordret av en mindre aktør som mener de har funnet en måte å konkurrere med Finn.no på.

Rubrikk.no samler alle norske rubrikkannonser på sin side, slik at forbrukere får samlet alt på ett sted uavhengig av hvor annonsørene har lagt ut sine annonser.

Det likte ikke Finn.no, og de gjorde det klart at de ikke hadde gitt tillatelse til å samle inn deres annonser.

    Les også:

– Vi har sendt et brev til Rubrikk.no der vi ber dem stoppe aktiviteten. Hvis de ikke gjør dette, vil vi vurdere å forfølge saken umiddelbart, sa finans- og forretningsdirektør Frode Nordseth i Finn.no til Dagbladet 25. mai i år.

Rubrikk.no har i sitt svarbrev stått fast på at de ikke gjør noe ulovlig med sin tjeneste. Etter det har det ikke vært mer kommunikasjon mellom partene.

– De har ikke ringt og vi har ikke fått noe fra Finn.no og det synes vi er merkelig. De var jo veldig bombastiske, sier Adil Osmani, markedssjef i Rubrikk.no, til digi.no.

Rubrikk.no er ikke en helt nystartet rubrikktjeneste. De har brukt lang tid på å forberede seg, og uttalte i forbindelse med lanseringen at de var skråsikre på at de ikke gjorde noe ulovlig.

– Vi er fortsatt helt trygge på at det vi gjør er lovlig, og det at finn.no ikke har reagert juridisk tar vi som en bekreftelse, sier Osmani.

Finn.no har imidlertid ikke sittet stille og sett på. Ifølge Osmani har de forsøkt å sperre Rubrikk.no fra å skanne og samle inn deres annonser.

– De har sett at det er vanskelig. Når de sperrer oss så tvinger de oss til å gå omveier. Vi bruker da forskjellige IP-adresser, sier Osmani.

Dette har blitt et slags våpenkappløp, der Rubrikk.no stadig finner nye IP-adresser de kan skanne fra, og nye måter å gjøre det på, etter hvert som Finn.no oppdager og stenger tilgangen.

Selv om ikke Finn.no helt har greid å sperre utfordreren ute, så har de greid å klusse til deler av tjenesten i perioder, ved å mate Rubrikk.nos skanner med gale annonser.

– Som eksempel sendte de oss boligannonser, når vi skulle hente ut 360 bilannonser, sier Osmani.

Rubrikk.no er ikke begeistret for taktikken, og de spekulerer i om Finn.no har en baktanke med å sende feil annonser, istedenfor å bare sende en melding om at de ikke tillater andre å hente ut deres annonser.

– For hvis Finn.no fremstår som en dårligere tjeneste enn de andre, så vil det kunne brukes i en eventuell rettssak. Da kan det argumenteres for at tjenesten ødelegger for merkevaren Finn.no, sier Osmani til digi.no.

Dersom det blir bevist, vil Finn.no plutselig ha en mye bedre juridisk argumentasjon.

    Les også:

Til toppen