Fire dameblad i ett nett

Bonnier-konsernet satser sterkere på kvinnene og vil utvikle et kvinnenett fra februar neste år. Selv om planen ikke er å utvide nettverket til et nordisk nettverk, utelukkes det ikke at samme plattform kan brukes i de andre nordiske land.

Naomi Seid, prosjektansvarlig for Kvinnor.net, vil ikke si hvor mye det vil koste Bonnier å utvikle kvinnenettet. Men hun har stor tro på konseptet med å satse på en innholdstjeneste for kvinner med bakgrunn i de fire svenske damebladene. Praterom, debatt, innhold og handel skal stå sentralt.

Målgruppen for tjenesten er kvinner i alderen 25-49 år, og det er de fire bladene Damernas Värld, Vecko-Revyn, Amelia og Året Runt som tjenesten er bygd opp rundt.

- Ikke mange har lykkes å tjene penger på Internett, men i dag leser halvannen millioner kvinner papirutgavene av de fire bladene - det vil si hver tredje svenske kvinne. Vi har et redaksjonelt innhold som interesserer kvinner. I Sverige har i dag 44 prosent av kvinnene tilgang til Internett, og tilgangen vokser hele tiden. Selvfølgelig har ikke alle våre lesere tilgang til Internett, men vi kan nok knytte til oss andre brukere som ikke leser oss på papir, sier Seid og håper på en vekselvirkning. Hun viser til den svenske avisen Aftonbladet, som har klart å kapre nye lesere som ikke kjøper papiravisen

Oktobertallene fra Norsk Gallup om tilgangen til Internett i Norge fordelt på kjønn, viser at 49 prosent av norske menn har tilgang til Internett mens tilsvarende tall for kvinner er 39 prosent. Seid er forsiktig i sine spådommer om hvor stor trafikken vil bli på tjenesten.

- Vi regner med rundt 10.000 besøk om dagen, og at kvinnene er innom tre til fire sider. Det er tall vi bedømmer som realistisk, kanskje litt feigt, så blir vi heller glade om trafikken blir større, sier Seid.

På tjenesten vil det være mulighet for e-handel og varer målgruppen sannsynligvis finner interessant.

- Vi kommer til å tilby alt som vi tror våre målgrupper er interessert i og som annonsørene tror brukere vil handle. Lesere får anledning til å handle fra ulike leverandører, men vil få tilsendt alt i én pakke og motta én faktura, forteller Seid.

Idéen med tjenesten er at det skal være gratis å bruke tjenesten, men man må registrere seg for å bruke de interaktive funksjonene på nettverket. Det foreligger ikke planer om å gjøre tjenesten til en betaltjeneste.

- Tjenesten koster ingenting, og det er tenkt at den skal være gratis for alltid. I neste omgang har vi tenkt å opprette en eksklusiv klubb for de som abonnerer på papirutgavene av bladene, hvor disse får tilgang til en passordbeskyttet ekstratjeneste med tilbud og innhold, sier Seid.

- Vi vil gjøre egne tester av tjenesten med fokusgrupper for å teste ut tjenesten. På premieren 15. februar vil tjenesten kanskje ikke være 100 prosent, men vi skal gå på nettet uansett, sier Seid.

Tjenesten skal bare delvis finansieres av annonser.

- Bannerannonser vil representere en ganske liten del, faktisk en mindre andel. Vi har tro på opprettelse av partnerskap, og snakker med titalls bedrifter om partnerskap på sikt.

- Er det planer om å utvide denne tjenesten til en nordisk tjeneste?

- Det er vanskelig å oversette alt, og det har vært et forsøk mellom Sverige og Danmark på andre tjenester som ikke var noen suksess. Det er ulike kulturer i de nordiske land selv om vi er naboland. Men selve plattformen kan nok fungere med annet innhold, sier Seid.

Det skal være fem personer i redaksjonen, i tillegg til to selgere. Redaktør er Anna Fagerström, mens Seid er ansvarlig for den kommersielle delen av prosjektet. Hun er tidligere markedssjef i bladet Amelia, og fikk idéen til Kvinnor.net på en forretningsreise til USA.

- Jeg ville gjøre noe for Amelia på Internett og var sammen med kolleger i USA. Der så vi mange nettsteder som ble en slags forbilder, som for eksempel Village.com. Vi fant ut at det var bedre at vi gjør noe med alle de fire kvinnebladene i Bonnier. En større svensk tjeneste på nettet for kvinner finnes ikke på nettet, og andelen kvinner på nettet øker, så det er et marked for slike tjenester, tror Seid.

Ifølge svenske Resume var det opprinnelig planen å kalle nettstedet for Venus, men dette ga helt gale assosiasjoner.

- Desverre fikk mange menn vi snakket med assosiasjoner til porno og ettersom mange av annonsørene er menn, valgte vi et annet navn, uttalte Anna Fagerström til Resume.

Til toppen