Firstmile.no: - Vil prøve å gi DSL til alle, men kan ikke garantere

Firstmile.no avviser påstander om manglende seriøsitet, men kan ikke garantere bredbånd til alle.

Etter at digi.no tirsdag skrev om den nye bredbåndsleverandøren Firstmile.no, har vi mottatt mange meldinger fra lesere som tviler på seriøsiteten den nye aktøren.

Blant annet mener enkelte at Firstmile.no og ZyXEL Communications AS, som står bak tjenesten, undervurderer kostnadene ved å tilby en slik tjeneste.

Marius Rønningen, daglig leder i ZyXEL Communications i Norge, avviser disse påstandene kategorisk, og tror nok at enkelte har et feil bilde av hvilke priser et stort selskap kan oppnå på blant annet linjeleie og båndbredde.


- Selskapet bak denne tjenesten har 2000 ansatte og en egenkapital på 60 millioner dollar, sier Rønningen. Samtidig ønsker han å holde samarbeidspartnere mest mulig konfidensielt, ikke minst overfor konkurrentene.

Hvis noen har forstått det slik at Firstmile.no kan levere alle steder der de andre ISP-en ikke vil, er ikke dette korrekt. For selskapet kan ikke trylle:

- Det er klart det finnes mye dårlig kobber i Norge også, og det finnes også mange sentraler hvor det ikke er plass til å bygge ut, sier Rønningen.

Han lover likevel at selskapet skal være villige til å prøve, men kan ikke garantere at det vil lykkes for alle. I tillegg til kvaliteten på kobberlinjene, har også avstanden fra sentralen betydning. Avstanden måles ikke i luftretning, men som lengden på kabelen mellom sentralen og abonnenten.

- VDSL kan vi levere opptil én kilometer fra sentralen, mens ADSL-løsningen med lavest båndbredde kan leveres over avstander på over åtte kilometer, avslutter Rønningen.

Til toppen