Flere hundre tusen kunder rammet av Evry-problemer: – Dette er svært uheldig, sier norsk storbank

Problemer hos Evry slår ut banker i både Norge og Sverige. – Vi jobber på spreng for å løse problemene, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til digi.no.
Problemer hos Evry slår ut banker i både Norge og Sverige. – Vi jobber på spreng for å løse problemene, sier kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry til digi.no. Bilde: NTB scanpix
6. apr. 2017 - 14:35

Oppdatert: Evry opplyser like før klokken 15.00 torsdag at de har hatt problemer med nettverksinfrastrukturen sin. Alle banktjenester skal nå kjøre som normalt. IT-giganten er nå i gang med å etterforske hendelsen. digi.no kommer tilbake med mer fredag morgen.

Oppdatert fredag: Evry opplyser til digi.no at de ikke er ferdig med etterforskingen av torsdagens hendelse. Selskapet vil derfor heller ikke gå inn i de tekniske detaljene. digi.no kommer tilbake med mer. 

Flere norske banker sliter etter at Evry har problemer med sin bankinfrastruktur. Skandiabanken er en av de berørte norske bankene. De har 350 000 kunder som rammes av Evry-problemene.

Etter hva digi.no kjenner til berøres også DNB, Sparebank 1 og Gjensidige av problemene. Svenske medier melder videre at minibanker i Sverige er slått ut av Evry-feilen.

Klagestorm hos Skandiabanken

Nå opplever Skandiabanken en klagestorm på egne Facebook-sider. 

«Når er dere oppe igjen? Skal ta tog ganske snart og må få betalt»

«Skjer med at nettbanken ikke funker da? Hverken på nett eller appen. Fikk endelig logga inn etter mye om og men, men da er ikke kontoinformasjon tilgjengelig. Djevelsk artig på butikken»

Dette er bare to tilfeldig utvalgte reaksjoner fra kundesidene. Skandiabanken fortviler over situasjonen.

– Svært uheldig

– Vårt bestemte inntrykk er at dette rammer alle kundene. Det er svært uheldig for våre kunder, sier mediekontakt Ole B. Larsen til digi.no.

– Hva vet dere?

– Vi har bare fått beskjed om at Evry har problemer, konstaterer han.

Evry: – Vi jobber på spreng!

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry bekrefter at selskapet sliter.

Remman opplyser til digi.no at de jobber på spreng for å løse floken. 

Han forklarer at Evry registret feil på infrastrukturen i ett-tiden torsdag. Ifølge ham påvirker problemene flere av de norske bankkundene til den norske IT-giganten.

Vil ikke gå inn i det tekniske

Remman opplyser videre at bankkunder vil oppleve at mobilbank ikke er tilgjengelig, at kunder vil oppleve treghet med innlogging og at bank til bank-forbindelser ikke fungerer.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

– Jeg vil ikke gå inn i de tekniske detaljene nå, men de skal vi komme tilbake til, sier kommunikasjonsdirektøren til digi.no.

Dermed står flere hundre tusen bankkunder uten mulighet til å ta ut penger i for eksempel norske minibanker.

– Kortløsningen vil dermed bare fungere på reserveløsningene, sammenfatter Remman.

Digi.no har vært i kontakt med Finanstilsynet for en kommentar. De vil bare bekrefte at tilsynet kjenner til problemene hos driftsleverandøren. 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.