Streaming av musikk, hvor man hører via nettet uten å laste ned musikken, er nå den mest brukte formen for digitale musikktjenester.
Det er fortsatt gratis lytting og nedlasting som er mest utbredt, selv om flere har tatt i bruk betalte musikktjenester på nettet. Det viser en undersøkelse Handelshøyskolen BI har gjort om «Kulturkonsum i krisetid».
- Det foregår en spotifysering av musikkforbruket, sier prosjektleder og professor Anne-Britt Gran med henvisning til den største og mest kjente streamingtjenesten for musikk.
- Videre finner vi også en vekst i andelen som benytter betalt og gratis nedlasting av musikk, der gratisbruken fremdeles er størst.
Per juni var 37 prosent av befolkningen brukere av Spotify og lignende tjenester. I aldersgruppen 15-29 år var andelen oppe i 65 prosent. 14 prosent av brukerne benytter seg av den betalte versjonen. Andelen betalingsvillige er uendret siden høsten 2009.
Nesten hver fjerde nordmann oppga i juni i år at de har betalt for nedlasting av musikk, mot hver sjette i november 2009. I løpet av et halvt år betaler disse brukerne i snitt for 27 låter.
Også andelen som sier de har lastet ned gratis - og i stor grad ulovlig - musikk har også økt, fra 22 til 26 prosent. Gran bemerker at veksten av gratispassasjerer kommer blant dem over 30 år. (©NTB)