FORBRUKERTEKNOLOGI

Flere kaster seg på i 3D-verden-bølgen

Hittil har SecondLife dominert alene, men nå melder stadig flere om 3D-planer. En av dem er britiske BBC.

24. jan. 2007 - 09:41

I noe som lukter av et dotcom-kappløp melder stadig flere at skal lansere konkurrenter til SecondLife, den populære 3D-verdenen som har fått så mye oppmerksomhet.

Slike verdener minner om 3D-verdenspillene, men her skal du ikke slåss med sin 3D-figur. Man styrer en 3D-figur rundt i en verden der sosial omgang, diskusjoner, shopping og samhandling på møter og i småspill er det viktige.

Mange er nok både redde for og håper at 3D-verdener er den neste store bølgen og forsøker å satse tidlig. Først offentliggjorde Disney planer og nå melder BBC om det samme. Begge disse gamle mediagigantene har gått glipp av de fleste nye teknologi-bølgene hittil, både på portaler, søk, auksjoner og i 2006, videodeling.

BBC skal lage en 3D-verden for barn fra 7-12 forteller selskapet. CBBC er dagens barnesatsning til BBC og den ny verdenen skal forlenge det samme innholdet fra TV-skjermen og nettsider til en 3D-verden.

Dette er det foreløpig første bildet BBC har sluppet om CBBC-verdenen.

BBC som fortsatt er statsfinansiert vil ha en stor fordel - de hverken kan eller vil ta betalt for bedre figurer, utstyr, klær eller byggerettigheter slik SecondLife gjør.

BBC forteller de også skal legge mye arbeid i å gjøre CBBC trygt, kanskje gjennom en registeringsprosess som skal forsøke å luke ut pedofile og voksne.

Lanseringen vil skje "til høsten" skriver BBC.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.