Forbrukerteknologi

Flere kaster seg på i 3D-verden-bølgen

Hittil har SecondLife dominert alene, men nå melder stadig flere om 3D-planer. En av dem er britiske BBC.

24. jan. 2007 - 09:41

I noe som lukter av et dotcom-kappløp melder stadig flere at skal lansere konkurrenter til SecondLife, den populære 3D-verdenen som har fått så mye oppmerksomhet.

Slike verdener minner om 3D-verdenspillene, men her skal du ikke slåss med sin 3D-figur. Man styrer en 3D-figur rundt i en verden der sosial omgang, diskusjoner, shopping og samhandling på møter og i småspill er det viktige.

Mange er nok både redde for og håper at 3D-verdener er den neste store bølgen og forsøker å satse tidlig. Først offentliggjorde Disney planer og nå melder BBC om det samme. Begge disse gamle mediagigantene har gått glipp av de fleste nye teknologi-bølgene hittil, både på portaler, søk, auksjoner og i 2006, videodeling.

BBC skal lage en 3D-verden for barn fra 7-12 forteller selskapet. CBBC er dagens barnesatsning til BBC og den ny verdenen skal forlenge det samme innholdet fra TV-skjermen og nettsider til en 3D-verden.

Dette er det foreløpig første bildet BBC har sluppet om CBBC-verdenen.

BBC som fortsatt er statsfinansiert vil ha en stor fordel - de hverken kan eller vil ta betalt for bedre figurer, utstyr, klær eller byggerettigheter slik SecondLife gjør.

BBC forteller de også skal legge mye arbeid i å gjøre CBBC trygt, kanskje gjennom en registeringsprosess som skal forsøke å luke ut pedofile og voksne.

Lanseringen vil skje "til høsten" skriver BBC.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Enterprise Agile Coach
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Oslo
27. aug.
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra