ANALYSER

Flere kjøper smartmobil enn pc

Enorm vekst for både Android, Bada og iOS.

6. feb. 2012 - 11:42

Canalys kom før helgen med en markedsanalyse over smartmobilmarkedet for fjerde kvartal og hele 2011. I rapporten konkluderer selskapet nå med at det i fjor ble solgt flere smartmobiler enn det ble solgt pc-er. Dette gjelder også når man inkluderer nettbrettsalget i pc-tallene.

Canalys mener at det ble solgt 487,7 millioner smartmobiler i fjor, hvorav 158,5 i fjerde kvartal. Dette er en vekst på 62,7 prosent fra 2010.

Antallet pc-er, inkludert nettbrett, som ble solgt i fjor var ifølge analyseselskapet på 414,6 millioner enheter, hvorav 120,2 millioner ble solgt i fjerde kvartal. Nettbrett utgjorde i løpet av fjoråret en økende andel av dette, med 63,2 millioner solgte enheter totalt.

Innen smartmobilmarkedet er det Android som har vokst raskest i 2011, selv om iOS kom sterkt i fjerde kvartal.

Fra 2010 til 2011 vokste salget av Android med 244,1 prosent, mens iOS-basert iPhone vokste med 96,0 prosent. Blant de andre større plattformene er det bare én som kan vise til tilsvarende vekst. Salget av Samsungs Bada-baserte smartmobiler vokste med 183,1 prosent i fjor.

Salget av Symbian-baserte mobiler sank med 29,1 prosent i fjor til 80,1 millioner enheter.

Canalys har sett nærmere på Nokias salg av smartmobiler. Av de 19,6 millioner smartmobilene selskapet solgte i fjerde kvartal, var 1,2 millioner Windows Phone-baserte og 0,6 millioner Meego-baserte, ifølge analyseselskapet.

Salget av RIMs BlackBerry-mobiler vokste i fjor med 5 prosent, men dette er langt mindre enn den generelle veksten i markedet. Likevel var mer enn hver tiende solgte smartmobil i fjor BlackBerry-basert.

Salget av smartmobiler, pc-er og nettbrett i fjerde kvartal av 2011 og hele 2011 under ett. <i>Bilde: Canalys</i>
Salget av smartmobiler, pc-er og nettbrett i fjerde kvartal av 2011 og hele 2011 under ett. Bilde: Canalys

Microsofts Windows Phone-plattform ble lansert høsten 2010. Det er mulig at tallene Canalys oppgir for Windows Phone også inkluderer Windows Mobile, men selskapet konkluderer i alle fall med at salget av Windows Phone var 43,3 prosent lavere i 2011 enn i 2010. I fjerde kvartal ble det solgt 2,5 millioner slike enheter, hvorav nesten halvparten var levert av Nokia. Totalt i 2011 ble det levert 6,8 millioner Windows-baserte mobiler, noe som ga en markedsandel på 1,4 prosent – drøy halvparten av andelen til Bada.

Samsung er ifølge Canalys den store vinneren i fjor. Selskapet økte salget av smartmobiler fra 24,9 millioner i 2010 til 91,9 millioner i 2011. Dette inkluderer ikke produkter solgt under andre varemerker, slik som Googles Nexus-modeller. Samsung tilbyr mobiler basert på både Android, Bada og Windows Phone. Omtrent 1 av 7 var i 2011 basert på Bada.

Canalys mener at også Sony Ericsson, Huawei, Motorola, LG og ikke minst HTC har økt salget av Android-baserte mobiler i 2011, men på ingen måte like mye som Samsung.

Salget av smartmobiler fordelt på plattform i fjerde kvartal av 2011 og hele 2011 under ett. <i>Bilde: Canalys</i>
Salget av smartmobiler fordelt på plattform i fjerde kvartal av 2011 og hele 2011 under ett. Bilde: Canalys

Det økte salget av smartmobiler skyldes delvis økt utvalg av billigmodeller, men også sterkt voksende apetitt på funksjonaliteten denne typen enheter tilbyr, slik som et enormt applikasjonsutvalg, store berøringsskjermer og god presentasjon av internettinnhold.

Canalys mener at veksten ikke vil fortsette i like stor grad i 2012. Leverandørene vil i større grad konsentrere seg om kostnadskontroll og lønnsomhet. Dette inkluderer ifølge Canalys også selskaper som så langt har konsentrert seg om å erobre lavprismarkedet, slik som Huawei, ZTE og LG. Disse ventes nå å komme med dyrere og mer avanserte produkter, som kan selges med høyere margin.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.