Flere spekulasjoner om ny PlayStation-teknologi

Ryktene om hva slags teknologi PlayStation 3 vil ta i bruk har blusset opp igjen etter at Sony og Toshiba annonserte at selskapene har lisensiert teknologi fra Rambus.

Sony og Toshiba har ifølge News.com lisensiert to teknologier fra Rambus, et selskap som er mest kjent for en minneteknologi som til nå er tatt lite i bruk på grunn av høye kostnader. De to teknologiene, "Yellowstone" og "Redwood", skal ifølge Sony brukes i en bredt spekter av produkter, fra high-end-systemer til digital konsumentelektronikk.

Yellowstone er ifølge Rambus et høyhastighets grensesnitt for knytte minne til mikroprosessorer. Overføringshastigheten skal være opptil 100 gigabits per sekund, noe som ifølge Rambus er tre ganger raskere enn det som er mulig med dagens høyhastighetsminne. Redwood er en teknologi for å koble sammen integrerte kretser.

Men det er flere ulike spekulasjoner om hvordan spillkonsollen er bygd opp. Det som virker klart er at systemet vil bestå av én eller flere separate celler. Ifølge The Inquirer vil hver celle bestå av en sentral prosesseringsenhet - muligens en PowerPC-prosessor - som er omgitt av et antall vektorprosessorer som hver er utstyrt med 128 kilobytes med minne.

Trolig vil hver celle bygges på én enkel silisiumbrikke. Cellene, som ifølge The Inquirer vil ha en klokkehastighet på 4 GHz, vil kunne levere en 256 milliarder flyttalloperasjoner i sekundet og være knyttet til et sentralt minne på 64 MB ved hjelp av en buss med en bredde på 1024 bits. Trolig er det Yellowstone The Inquirer her beskriver.

Det er ifølge The Inquirer uklart hvor mange slike celler som vil bli benyttet i PlayStation 3, men Sony skal tidligere ha sagt at maskinen vil ha en ytelse på mer enn én teraflops, én billiard flyttallsoperasjoner i sekundet - mer enn 100 ganger det en Pentium 4 med 2,5 GHz klokkehastighet kan levere, skal vi tro News.com.

Dette kan bety at det vil bli tatt i bruk fire celler i PlayStation 3.

Forøvrig mener The Inquirers kilder at operativsystemet vil forbedres en hel del, men at det fortsatt vil være svært komplekst å utvikle for.

Til toppen