FORBRUKERTEKNOLOGI

Flom av kunder som vil åpne låste mobiler

Talkmore frister mobilkunder med å låse opp subsidierte mobiler og hevder de ikke gjør noe galt.

22. aug. 2006 - 07:48

Mobiloperatøren Talkmore har i sommer kjørt en aggressiv TV-kampanje der de reklamerer for å låse opp mobillåser for kunder som har kjøpt subsidiert mobiltelefon med bindingstid.

I utgangspunktet kan dette høres forlokkende ut: Mobiloperatører som Telenor og Netcom subsidierer prisene på mobiler med opp mot 3000 kroner for å gjøre innkjøpsprisen lavere. (For eksempel tilbyr Elkjøp en Sony Ericsson W810i til 395 kroner med et Telenor FRI 120-abonnement. Vanlig pris er 3 343 kroner.)

Pengene henter mobilselskapene inn igjen over 12 måneder gjennom abonnementet kunder binder seg til. Det er derfor fristende å bryte sperren og kjøpe billigere ringeminutter et annet.

Det har tidligere sirkulert programmer for slikt, men nå lokker Talkmore norske mobilkunder ved å tilby seg å låse opp telefonene. Selv bruker som ikke vil bli Talkmore-kunder kan mot 49 kroner få låst opp mobilen. Talkmore er ikke beskjedne – selskapet reklamerer for tiden muligheten på TV. Foreløpig har de fått gjøre det i fred uten innblanding fra operatørene som låser mobiltelefonene.

– Vi har ikke fått noen reaksjoner og det er ikke så rart. Vi tar på en måte forbrukernes side og hjelper de med noe de synes er vanskelig. Det er jo en måte å knytte kundene til seg lengre enn bindingstiden, sier Pål Nilsen, administrerende direktør i Talkmore til digi.no.

Talkmore er ikke redde for at Telenor eller noen andre vil komme med juridiske grep for å stanse dem i å låse opp mobiltelefonene.

– Vi gjorde en legal opinion på det og gjorde en grundig jobb på det. Hvis Telenor skulle komme mot oss, har de få juridiske ting og de vil fremstå som lite forbrukervennlige, sier Nilsen.

Nilsen forteller at de er obs på at det finnes en gråsone og at de derfor må trå litt varsomt.

– En gråsone oppstår hvis vi oppfordrer til å bryte bindingstiden og ta et bruddgebyret. Da kunne man kanskje hevdet at det var dårlig forretningsskikk, sier Nilsen.

Han er allikevel ikke snauere enn at han forklarer hvordan forbrukere kan utnytte selskapenes subsidiering til det maksimale:

På de dyreste abonnementene subsidierer selskapene mobiltelefonen med opptil 1 500 til 1 800 kroner, ifølge Nilsen. Det er mer enn hva bruddgebyret er på.

– 1 500 kroner er høyeste beløp jeg har hørt om. Jeg tror ikke det er lov å ta mer, sier Nilsen.

Legg så til at man med en subsidiering ekskludert merverdiavgift på 1 800 kroner også reduserer merverdiavgiften på telefonen med 450 kroner. Til sammen betyr det at man kan spare 750 kroner eller mer hvis man kynisk benytter smutthullene som finnes.

At tilbudet er populært, levner han ingen tvil om.

– Vi har fått i underkant av 10 000 kunder på å låse opp siden midten av mai i år, sier Nilsen til digi.no.

Hvor mange av disse som har fått låst opp telefonen mens de har hatt bindingstid og hvor mange som har gjort det etter at bindingstiden utløp er ukjent.

Talkmore startet opp så sent som i 2004, men har vokst kraftig på den korte tiden. Ifølge Nilsen omsatte selskapet for cirka 100 millioner kroner i 2005 og fikk et lite underskudd.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.