BEDRIFTSTEKNOLOGI

Flyselskaper lokker reisende online

Amerikanske flyselskaper tilbyr nå rene Internett-tilbud for å få reisende online. På den måte prøver de å overflødiggjøre unødvendige mellomledd som tradisjonelle og kostbare reisebyråer, skriver USA Today.

Herman Berg
2. juni 1997 - 13:49

Ikke overraskende er Bill Gates og Microsoft involvert i denne pushingen av rene onlinetilbud. Gjenom sitt onlinereisebyrå, Expedia, får de reisende 50 prosent avslag på en rundreise i USA med American Airlines. Også Northwest Airlines tilbyr nettbrukerne egne pakkereiser til en billig penge. I Northwest-tilbudet kan du dessuten kun bruke ditt referansenummer, ikke en papirbillett når du sjekker inn på flyplassen.

Flyselskapenes hensikt er å kutte unødvendige provisjonskostnader til mellomledd som tar seg av bestillingene på tradisjonell måte. I tillegg sparer flyselskapene penger på at reiser blir bestilt gjenom onlinetjenester og ikke gjennom gratis telefontjenester.

I tillegg ønsker noen av reisebyråene å bygge sterkere merkenavn på nettet. Ifølge USA Today viser en Microsoft-undersøkelse at 65 prosent som benytter onlinetjenester ikke kjenner navnene på noen reisebyråer som er online.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.