KARRIERE

Føler seg tvangsinnmeldt i e-Boks

Over 100.000 nordmenn har fått en uventet SMS. IT-direktoratet blir ringt ned.

Denne tekstmeldingen røper at du skal ha valgt e-Boks. Difi blir nå nedringt av folk som ber om en forklaring.
Denne tekstmeldingen røper at du skal ha valgt e-Boks. Difi blir nå nedringt av folk som ber om en forklaring. Bilde: Erwin Wodicka
20. jan. 2016 - 12:28

Så mange som 1.000 Nordea-kunder ringer nå – hver dag – servicetelefonen til IT-direktoratet. De vil ha en forklaring på hvorfor de plutselig er registrert med en digital postkasse hos danske e-Boks.

Noen er forbannet og mener seg tvangsinnmeldt.

digi.no har mottatt reaksjoner og tips fra flere, som hevder de aldri har hatt noe kundeforhold til e-Boks. De kan heller ikke begripe hvor eller når de eventuelt skal ha akseptert eller gitt noe aktivt samtykke.

Samtidig betyr dette at de heretter ikke vil få mer papirpost fra det offentlige. De er blitt innrullet i statens ordning Sikker Digital Postkasse, der e-Boks er én av to leverandører. (Den andre er som kjent Digipost fra Posten Norge.)

Mer enn 100.000 nordmenn skal hittil i januar ha fått en SMS fra Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi), som drifter og forvalter den offentlige fellesløsningen.

«Du har nå valgt e-Boks som postkasse for digital post fra stat og kommune. Ring om dette ikke stemmer. You have chosen e-Boks as your mailbox for digital mail from the authorities. Contact us if this is not correct. ID-porten: 800 30 300.»

– Hårreisende

Meldingen kom åpenbart som en overraskelse på mange.

– Hvordan kan e-Boks endre måten jeg kommuniserer med staten på, uten mitt aktive samtykke? At måten jeg oppdager dette på er ved en tekstmelding fra Difi er hårreisende, mener en av leserne våre.

– Dette virker merkelig siden jeg aldri har valgt e-Boks, sier en annen.

Fellesnevner later til å være at dette er personer som har et kundeforhold i Nordea. Banken har et samarbeid med e-Boks. I praksis er den digitale postkassen en gratis funksjon for sluttbrukere, integrert i nettbanken. Dette er ikke unikt for Nordea. Flere banker har tilsvarende funksjonalitet. Det kan både kundene og banken ha glede av, ved at for eksempel lånesøknad eller andre dokumenter, som før ble sendt med papir, nå kan utveksles digitalt.

Digitalpostkassen i nettbanken gir i tillegg en mulighet for å motta digital post fra offentlige myndigheter, eller andre brukere av Sikker Digital Postkasse.

– Vi synes det er beklagelig at informasjonen har vært uklar. Vi har bedt om en skriftlig redegjørelse fra e-Boks og Difi på dette. Så kan vi også si at kunder som har mottatt SMS, og som ikke ønsker å motta brev fra e-Boks kan kontakte Difi eller oss for å få hjelp til å bli logget av tjenesten, sier Nordeas pressesjef Christian Steffensen til digi.no.

Digital postkasse er en frivillig ordning. Innbyggere som ikke ønsker å benytte seg av tilbudet kan reservere seg i kontakt- og reservasjonsregisteret.

– Ni av ti er fornøyd

E-boks opplyser at de per i dag har drøyt 440.000 brukere av løsningen i Norge.

– I samråd med Difi har alle brukere av e-Boks fått tilbud om også å få post fra offentlig sektor i sin e-Boks. Ni av ti brukere har takket ja til tilbudet, og synes det er fint å kunne samle all digital post ett sted. Alle brukerne har selvsagt fått informasjon om dette i forkant, skriver selskapets nordiske kommunikasjonsdirektør Susanne Søndahl Wolff til digi.no.

Hun forklarer at de for å kunne gi dette tilbudet foretok en endring i brukervilkår, slik at digital post fra det offentlige nå er «default» for eksisterende e-Boks-brukere.  Det skal ha gått ut varsel om justerte brukervilkår den 7. desember, med innføring én måned senere.

Men hvordan kan kunder av Nordea, som hevder de aldri har hatt noe kundeforhold til e-Boks, likevel ende opp med konto hos e-Boks? Har de berørte foretatt et aktivt, informert samtykke?

Disse spørsmålene forblir ubesvart. I stedet gir Wolff dette svaret:

– e-Boks har endret sine brukervilkår fra 7. januar 2016, og tilbyr nå brukerne å også få post fra offentlig sektor i sin e-Boks. Alle e-Boks’ brukere - herunder Nordeas kunder – har fått brev om dette i forkant. Kun én av ti har kontaktet Difi som en følge av dette. Etter å ha fått oppklart hva som har skjedd, har de fleste slått seg til ro med forklaringen, og det er kun 1500 som har reservert seg i Difis Kontakt- og reservasjonsregister. Ni av ti av de som har fått tilbudet er med andre ord fornøyd med å kunne bruke e-Boks også til post fra offentlig sektor.

– Vi beklager selvsagt at noen av de som har fått sms fra Difi ikke hadde fått med seg informasjonen om dette tidligere, men er glade for at de fleste synes dette er en god løsning, skriver kommunikasjonsdirektøren.

Få sinte reaksjoner

IT-direktoratet kan bekrefte at tusen personer ringer dem hver dag, etter å ha mottatt den uventede tekstmeldingen om aktivert konto hos e-Boks. Avdelingsdirektør Torgeir Strypet opplever at de fleste av disse samtalene er positive.

– Vi får mange telefoner, men samtalene er for det meste veldig konstruktive. Det er klart at noen er opprørte, men det er få sinte kunder. Når over 100.000 får SMS er det ikke unaturlig at en viss prosent har spørsmål. Det er også veldig få som har valgt å deaktivere tjenesten. Jeg synes det har vært en positiv sak, sier Strypet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra