Før du velger Internett-adresse.....

Før du blir for kreativ og internasjonal med din Internett-adresse, bør du kanskje vurdere hvordan Ola og Kari tenker. Det går omtrent som følger:

Det er så innmari mye mas med å gå i byen på lørdag, tror heller jeg kjøper min nye CD-spiller på nettet. Men hva var det nå de het disse nettbutikkene? Jo, nå husker jeg det:

Jatakk.no?... nei

Yatakk.no?... nei

Ja-takk.no?... nei.

Okei, jeg prøver

Kshopper.no?... nei

Koshopper.no?... nei

Hva med

Onlineklubb.no?... nei

Onlineclub.no?... nei

Hadde ikke Posten en stor nettbutikk?

Posten.no?... hm, bare info om post, ikke noen nettbutikk her.

Hva med shopping.no, handle.no eller butikk.no? Hmm... ingen nettbutikker her.

Det finnes mange årsaker til at Internett-handelen i Norge ikke har tatt av. En av årsakene er navnevalg av Internett-adresse. For mange velger dessverre vanskelige tilgjengelige navn. I fremtiden bør derfor nye nettbutikker la være å gjemme bort butikkene sine med kvasi-engelske ordkrumspring og artige forkortelser som er vanskelige å huske.

Hva med å ta en opprydding Yatack (tidligere OLC), Coshopper og Escape? Amazon fungerer fordi det er enkelt å huske substantiver. Alt er bedre enn Yatack. Slå opp i ordboken og finn et substantiv. Viking, hus, vindu, indianer... hva som helst, folk skal bare huske det. Første skritt for å skape handel er å få kunden inn døra.

Til toppen