RESULTATERFINANS

For første gang: Størst aksjehandel via nettet

Privatkundene i DnB Markets gjorde flere handler via Internett enn over telefon i november. Og det er ikke kannibaliserende virksomhet, skriver internavisen i DnB.

Oddmund Grøtte
22. des. 2000 - 09:09
DnB Markets

- Internett er ikke bare en konkurrent til den tradisjonelle meglervirksomheten, men kan også betraktes som et supplement. Sammen skal vi øke det totale salget på aksjesiden, sier Roar Torrissen til KonsernAvisen, internavisen til DnB.

Ifølge en oversikt er antallet aktive kunder nær doblet etter at det nya aksjehandelssystemet ble tatt i bruk i fjor høst. DnB Markets har nå over 11.000 kunder.

- Potensialet er enormt, sier Torrissen.

Da kurtasjen ble satt ned til 95 kroner i høst, steg antall transaksjoner enormt. Om kort tid vil økningen i antall transaksjoner oppveie reduksjonen i prisen fra 175 til 95 kroner.

- Den farligste konkurransen møter vi fra de private aktørene, spesielt Stocknet-Aston Securities ASA. På kort tid har de opparbeidet en base på 20.000 kunder.

Torrissen mener at DnB har en stor fordel fremfor de private aktørene - nemlig konsernets kundebaser. Erfaringene viser at omlag 90 prosent av kundene som handler via nettet var kunder i banken fra før.

DnB satser mye på aksjehandel via Internett. Et av målene er å skape merverdier for kundene og selskapet ønsker å tilby flere analyser med aksjetips.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.