- For høye priser gir svikt i Mac-salget

Heller ikke Apple er lenger upåvirket av nedgangstidene.

En ny rapport fra analyseselskapet NPD Group om PC-salget hos amerikanske forhandlere, viser at Mac-salget rammes hardt av de økonomiske nedgangstidene, etter å ha framstått som nærmest upåvirkelig i høst.

Ifølge Apple Watch, som har fått tilgang rapporten, gikk salget av Mac-er ned med 5,5 prosent i januar, sammenlignet med samme måned året før. Dette førte til at selskapets andel i konsumentdelen av markedet ble redusert fra 16,4 prosent til 13,7 prosent.

De øvrige PC-leverandørene økte derimot salget med i snitt 16,6 prosent, sammenlignet med januar i fjor. Mye av dette skyldes nok likevel den kraftige økningen i salget av billige netbooks.

Trolig var det laseringen av nye MacBooks i oktober som gjorde at Apple da opplevede en kraftig salgsvekst. Antallet solgte maskiner steg da med 27,2 prosent, mens salget av Windows-basert PC-er økte med mer forsiktige 5,7 prosent.

- Prisingen har ingenting med verdi å gjøre, forteller Stephen Baker, visepresident for industrianalyser i NPD Group, til Apple Watch.

- I denne økonomien er det ingen som bryr seg om verdien. De bryr seg om kostnader, sier Baker, som mener at det særlig er brukerne som går over fra tradisjonelle PC-er til Mac som nå i større grad forblir Windows-brukere.

Ser man bort fra den relativt nisjepregede Mac Mini, koster den billigste maskinen fra Apple 8590 kroner (999 dollar i USA), ifølge selskapets norske nettbutikk.

- Det trenger virkelig et 799 dollars-produkter det ute, sier Baker til Apple Wath.

- Men jeg tror det vil bli for kannibalistisk å gå under 799 dollar.

Mens mange PC-leverandører allerede i høst reduserte prisene på sine produkter, har Apple til nå ikke hatt behov for å gjøre dette etter lanseringen av de nye MacBook-maskinene i oktober.

Det antas at Apple hadde langt høyere marginer enn konkurrentene allerede før de kraftige priskuttene som konkurrentene gjennomførte i høst. Marginene til Apple ble den gang anslått å være nærmere 20 prosent. Selskapet bør derfor ha gode muligheter til å redusere prisene.

Tallene i rapporten dekker kun en del av konsumentmarkedet i USA. Utviklingen i salget kan ha vært annerledes i bedriftsmarkedet og i andre deler av verden.

    Les også:

Til toppen