BEDRIFTSTEKNOLOGI

Forbedret Dropbox åpnet for bedrifter

Mange nyheter fra lagringstjenesten.

Dropbox for Business tilbyr to separate fillagre slik at brukeren enklere kan skille mellom bedrifts og sine personlige filer.
Dropbox for Business tilbyr to separate fillagre slik at brukeren enklere kan skille mellom bedrifts og sine personlige filer. Bilde: Dropbox
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
10. apr. 2014 - 15:26

Dropbox kom i går med en rekke kunngjøringer, både angående nye produkter og organisasjonsendringer.

Den kanskje mest sentrale nyheten er den offisielle lanseringen ny funksjonalitet i Dropbox for Business, som nå er allment tilgjengelig.

Dropbox for Business består nå i praksis av to fillagre – ett for brukerens personlige filer og ett for filer som tilhører bedriften. Det personlige lageret kan godt være brukerens eksisterende Dropbox-konto, som knyttes til brukerens Dropbox for Business-konto.

Tjenesten er beregnet for virksomheter med fem eller flere brukere. For 15 dollar i måneden per bruker loves man all den lagringsplassen man trenger. I første omgang er dette 1 terabyte. Man må si ifra til Dropbox dersom man har behov for mer.

Inkludert i prisen er også ubegrenset mulighet for gjenopprettelse av filer og versjonshistorikk. Det vil si at alle endringer og sletting av filer kan gjøres om til enhver tid. Dette tilbys også sammen med Dropbox Pro, men koster der ekstra.

Sentral administrasjon er vesentlig i Dropbox for Business. Det loggføres hvem som har gjort hva, mapper som er lokalt lagret på pc-er kan fjernslettes og samtlige filer kan overføres fra ett gruppemedlem til et annet. Dessuten tilbys SSO (Single Sign-On) og Active Directory-støtte.

Senere i år skal Dropbox dessuten få bedre samarbeidsfunksjonalitet gjennom det som foreløpig kalles for Project Harmony. I kunngjøringen heter det at brukerne vil kunne se hvem som redigerer en fil og ha en samtale med andre som redigerer filen. I tillegg skal kopiene synkroniseres. Alt dette skal kunne gjøres innen den applikasjonen man allerede benytter, for eksempel Microsoft PowerPoint, som vist i illustrasjonen nedenfor.

Med Project Harmony skal Dropbox tilby i alle fall bedriftskundene bedre samarbeidsmuligheter. <i>Bilde: Dropbox</i>
Med Project Harmony skal Dropbox tilby i alle fall bedriftskundene bedre samarbeidsmuligheter. Bilde: Dropbox

Foto
I går lanserte Dropbox også Carousel, en galleriapp for Android og iOS. Den laster automatisk bildene og videoene på mobilen eller nettbrettet opp i nettskyen og skal kunne organisere disse etter begivenhet eller dato. Bildene vil være tilgjengelige der selv om man sletter dem på enheten. De kan også deles med andre.

Mailbox

Den første virkelige utvidelsen av produktporteføljen var derimot Mailbox, en e-postapplikasjon som kom til iOS for omtrent et år siden. Nå er en Android-utgave klar, mens en Mac-versjon nå er tilgjengelig i en lukket betatest.

Den sentrale tankegangen i Mailbox er at man skal enkelt skal kunne tømme innboksen ved å sortere e-posten i noen få bunker ved hjelp av enkle fingerbevegelser. En nyhet er at appen nå også skal kunne lære av hva brukeren tidligere har gjort, for eksempel å slette eller utsette visningen av alle meldinger i en tråd helt automatisk. Klienten lagrer brukerinnstillingene i Dropbox-tjenesten.

Ledelsen

Dropbox kunngjorde i går også at selskapet har knyttet til seg to personer som er godt kjent fra annen virksomhet. Den ene er Dennis Woodside, som var CEO i Motorola Mobility under Googles eierskap. Han er ansatt som COO (Chief Operating Officer) i Dropbox og skal lede selskapets globale virksomhet. Den andre er Condoleezza Rice, tidligere utenriksminister i USA, som har blitt medlem av selskapets styre. Også hun skal bidra til å øke selskapets globale fotavtrykk.

Dropbox kunngjorde i går at selskapet har passert 275 millioner brukere, 75 millioner flere enn i november i fjor.

Oppdatert klokken 16.18: Fjernet påstander om at Dropbox for Business er en ny tjenesten. Den er bare fornyet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.