Forbrukerkamp mot useriøse SMS-lån

De nordiske forbruker-ombudene går samlet mot utlånere som bruker telefonen som reklamekanal.

Gjeldsoffer-Alliansen (GOA) forteller om ville tilstander fra utlånere som tilbyr lån via SMS. Tilsynelatende veldig uforpliktenede. Lån på dagen uten sikkerhet, men med skyhøye renter.

Dette har fått mange unge mennesker i en økonomisk uføre.

Nå vil de nordiske forbrukerombudene samarbeide for å få slutt på problemene.

De nordiske ombudene holdt nylig et møte på Lillehammer der en rekke problemer knyttet til SMS-lån ble avdekket, blant annet aggressiv markedsføring, høye gebyrer og uklar avtaleinngåelse.

Resultatet har vært at mange forbrukere har fått problemer med å betale lånene tilbake.

- De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

I de ulike nordiske landene har det vært satt i gang en rekke ulike tiltak for å redusere problemene rundt slike lån.

De nordiske forbrukerombudene vil nå samarbeide tettere blant annet gjennom:

  • Samarbeid rundt enkeltsaker
  • Utveksling av ideer for å redusere eller fjerne forbrukerproblemer knyttet til SMS-lån
  • Avdekke behov for lovendringer

SMS-lån er i dag strengt regulert i Norge, men Forbrukerombudet følger utviklingen på markedet tett:

- Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Til toppen