spillbransjen

Forbrukermyndigheter anklager spillselskaper for kjøpepress

En rekke europeiske forbrukermyndigheter anklager store spillselskaper for å manipulere barn til å bruke mer penger, blant annet med virtuell valuta i spill.

Hele 84 prosent av barn mellom 11 og 14 år i Europa spiller video- og dataspill.
Hele 84 prosent av barn mellom 11 og 14 år i Europa spiller video- og dataspill. Foto: Colourbox
12. sep. 2024 - 07:06

I klagen beskylder de spillselskapene for å bevisst å lure forbrukere, inkludert barn for å presse dem til å bruke mer penger. Det norske forbrukerrådet er med på klagen som er sendt inn på vegne av forbrukermyndighetene i 17 europeiske land og paraplyorganisasjonen BEUC.

– Spillerne kan miste kontroll over hvor mye penger de faktisk bruker. Når du først må kjøpe virtuell valuta før du kan kjøpe det du egentlig vil ha i spillet, blir den reelle prisen tåkelagt. Som spiller kan du fort bruke langt mer penger enn du hadde planlagt, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Det er en kjent hersketeknikk å påstå at noe ikke lar seg gjøre, for å slippe å gjøre noe, mener kommunikasjonsrådgiver og samfunnsdebattant Hans-Petter Nygård-Hansen.
Debatt

− Tek Norge forsvarer plattformmakten, ikke barnas frihet

– Manipulerende taktikk

Data- og videospill er svært populære, og halvparten av den europeiske befolkningen spiller, ifølge bransjetall lagt fram sist måned.

Selskapene bak populære spill som Fortnite, EA Sports FC 24 og Minecraft driver med «manipulerende taktikk», inkludert bruk av virtuell valuta i spillene, noe barn er særlig sårbare overfor, heter det i klagen.

Slike virtuelle penger kan kjøpes for ekte penger, ofte i spillet eller i app-butikken.

– I dag lures forbrukerne bevisst ved bruk av virtuelle valutaer, og det går hardt ut over barn. Selskapene er klar over barns sårbare het og bruker triks for å lokke dem til å bruke mer, sier BEUC-sjef Agustin Reyna.

84 prosent av barn spiller

Gruppen krever at prisen for ting i spillene «alltid oppgis i ekte penger, for eksempel euro, eller at det i det minste vises hva prisen tilsvarer i ekte penger». De mener spillselskapene bryter EUs forbrukervernregler og krever tiltak fra myndighetene.

Ifølge BEUC spiller 84 prosent av barn mellom 11 og 14 år i Europa video- og dataspill. Markedet for ting som kjøpes i spillene var i 2020 verdt rundt 50 milliarder euro. 

Uten Volte Emergency kan ikke 4G-telefoner ringe nødnumrene når 2G- og 3G-nettene legges ned i Norge og Sverige. Nå har en svensk telefoneier klaget på svenske telemyndigheters vedtak om å blokkere slike telefoner fra alle svenske mobilnett.
Les også:

Protesterer mot blokkering av 4G-telefoner som ikke kan ringe nødnumre

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.