Juss og samfunn

Forbrukerombudet vil slå hardt ned på lokkepriser

Det kan bli dyrt å trosse Forbrukerombudet ved å bryte reglene for lokkepriser.

2. juni 2006 - 07:45

Bruk av lokkepriser er et kjent og flittig brukt markedsknep for å lokke kunder inn i butikken. Nå vil Forbrukerombudet slå hardt ned på misvisende lokketilbud på IT-produkter.

- Det er ikke lov bare å kun bruke lokkepriser, vi vil ha en totalpris hvor alle kostnader er tatt med. Det er altfor mange bedrifter som fremdeles misforstår, eller velger å misforstå, regelverket her, sier Berit Lagaard, informasjonsrådgiver i Forbrukerombudet til Computerworld.no.

Forbrukerrådet har nå utarbeidet en veilledning som vil bli sendt ut til markedsaktørene. Den har fått navnet "Kravet om å oppgi totalpris og variable kostnader i markedsføringen på IKT-markedet - en praktisk veiledning".

- Den gjelder for alle annonsemedier, inkludert bannerannonser på internett, tv-reklame og superboards, sier Lagaard.

Konsekvensen av å ikke følge regelverket kan bli en saftig bot, men Forbrukerombudet håper at informasjon og den utarbeidede veiledningen vil få aktørene til å rette opp sin fremtreden slik at de slipper å gå til det skrittet.

- Vi vil gjennom kontrollaksjonersjekke at annonsørene heretter følger regelverket. Dersom vi finner fortsatt feilaktig bruk av lokkepriser, kan det til slutt kunne resultere i store bøter. Disse kan ligge mellom 100.000 og 500.000 kroner, avhengig hvor stor omsetningen til selskapet er, sier Lagaard til Computerworld.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra