Forbrukerrådet: - Krev gratis reparasjon av mobilen din

Forbrukerrådet mener at mobiltelefonselgerne generelt opererer med for kort reklamasjonsfrist.

Forbrukerrådet mener at mobiltelefonkunder som regel bør kunne kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet. Mange mobiltelefonselgere hevder at det bare er to års reklamasjonsfrist på mobiltelefoner, men dette er forbrukermyndighetene uenige i.

- Dette forutsetter selvfølgelig at feilen skyldes en iboende svakhet i telefonen og ikke at brukeren stått med den ute i regnvær eller har mistet den i bakken, forklarer Vegard Syvertsen, førstekonsulent ved Forbrukerrådet, til digi.no. Telefonene må likevel tåle vanlig bruk i norsk klima.

    Les også:

Hittil i år har Forbrukerrådet mottatt 3490 henvendelser angående mobiltelefoner. Dette er ifølge Forbrukerrapporten en økning på 61 prosent i forhold til samme periode i fjor. Etter bil og motorkjøretøyer er mobiltelefoner den gjenstanden Forbrukerrådet får flest henvendelser på.

For produkter som er kjøpt etter at forbrukerkjøpsloven ble innført 1. juli i fjor, har forbrukerne fått flere rettigheter enn tidligere.

- Først og fremst kan forbrukerne nå i utgangspunktet velge om de vil få det defekte produktet reparert eller byttet med et nytt produkt, sier Syvertsen, men understreker at det finnes visse unntak, for eksempel hvis en reparasjon vil være svært mye billigere for leverandøren enn å erstatte produktet.

- En annen mulighet er heving av kjøpet, sier Syvertsen. Ifølge Forbrukerrapporten har du rett til å heve kjøpet og få pengene tilbake hvis den samme feilen oppstår for tredje gang. Det samme gjelder hvis forskjellige typer feil oppstår til sammen fire ganger eller mer.

Velger forbrukeren reparasjon, har vedkommende krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager. Og er telefonen nyere enn seks måneder, skal alle feil i utgangspunktet regnes som fabrikkfeil, med mindre selgeren kan påvise noe annet.

Når du ikke fram med dine krav hos selgeren, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet, som vil gjøre en objektiv vurdering av saken.

Les mer om dette temaet i denne artikkelen i Forbrukerrapporten.

Til toppen