Google og Apple gjør endringer

Forbrukertilsynet får Google til å forenkle kronglete personvernerklæringer i apper

Forbrukertilsynet ledet aksjon som gjør det lettere å velge apper basert på hvor mye informasjon du vil dele.

Apple har gjort det. Nå gjør også Google endringer i app-butikken sin slik at personvernerklæringene blir enklere å forstå og lettere tilgjengelig.
Apple har gjort det. Nå gjør også Google endringer i app-butikken sin slik at personvernerklæringene blir enklere å forstå og lettere tilgjengelig. (Foto: Gorm Kallestad/NTB)

Forbrukertilsynet ledet aksjon som gjør det lettere å velge apper basert på hvor mye informasjon du vil dele.

Google gjør nå endringer i sin app-butikk, Google Play.

Endringene er tilsvarende de Apple gjorde i fjor, og innebærer at Google vil kreve at alle eksisterende og nye apper i Google Play gir informasjon om hvordan de samler inn, behandler og deler personopplysningene til brukerne.

Dermed blir dagens bortgjemte og kompliserte personvernerklæringer mer tilgjengelige

Les også

Sikkerhetsseksjon for hver app

I Google Play vil det for hver app komme en egen sikkerhetsseksjon som skal opplyse brukerne om dataene en app samler inn eller deler, hvordan dataene er sikret, samt andre detaljer som berører personvern og sikkerhet, opplyser Google.

Inkludert skal det også være informasjon om hvorvidt appen faktisk trenger disse dataene for å fungere eller om brukerne fritt kan velge å de vil dele dataene eller ikke. 

Når ordningen innføres, vil utviklere som kommer med nye apper eller oppdateringer til de eksisterende, måtte svare på en rekke spørsmål. Svarene vil danne grunnlaget for det som opplyses i sikkerhetsseksjonen. Dette innholdet skal verifiseres av en uavhengig tredjepart, og dersom utviklerne har feilinformert, vil appen kunne bli utestengt.

Tidslinje for innføringen av personverndeklarasjon i Google Play.
Tidslinje for innføringen av personverndeklarasjon i Google Play. Illustrasjon: Google

Forbrukerne i førersetet

Forbrukertilsynet er svært fornøyd med de varslede endringene fra Google.

– Det er du som forbruker som skal sitte i førersetet for hva du ønsker å dele av personlige data, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen, i en pressemelding.

Målet er at brukerne skal settes i stand til å foreta bevisste og informerte valg rundt hvilke apper de ønsker å kjøpe og å ta i bruk, uten å måtte sette seg inn i lange og kronglete personvernerklæringer, skriver Forbrukertilsynet i meldingen. Tilsynet mener det nå blir lettere for forbrukerne å velge mellom ulike apper basert på hvor mye personlig informasjon de er villig til å dele.

Les også

Ledet aksjon mot Google og Apple

Forbrukertilsynet ledet i 2018 en tilsynsaksjon om forbrukerdata og avtalevilkår sammen med forbrukervernmyndighetene i Nederland og Storbritannia. Aksjonen viste at informasjon om appers innsamling og behandling av personopplysninger ofte er gjemt bort i lange personvernerklæringer, flere klikk unna der man laster ned appene.

På bakgrunn av funnene bad forbrukermyndigheter i 27 land Google og Apple om å gjøre endringer i sine app-butikker.

Apple gjorde endringene de ble bedt om allerede i fjor, mens Google nå varsler endringer i sin app-butikk. 

Les også

Frist til 2022

– Hvis en app er laget for å samle inn og tjene penger på opplysninger om oss, så skal vi ha klar og tydelig informasjon om dette, fortsetter Rønningen.

Selv om Google annonserer endringene nå, får app-utviklerne god tid til å forberede seg. I henhold til den foreløpige planen får utviklerne i fjerde kvartal i år mulighet til fylle ut deklarasjonen i Google Play Console. I første kvartal av 2022 begynner informasjonen å bli tilgjengelig for brukerne, men det er først om et års tid – i andre kvartal av 2022 – at deklarasjonen blir obligatorisk for alle nye og oppdaterte apper.

Google har ikke oppgitt om det på sikt vil bli gjort tiltak mot apper i Google Play som fortsatt er tilgjengelige, men ikke lenger oppdateres, men ifølge Forbrukertilsynet vil de nye retningslinjene gjelde alle nye og eksisterende apper.

Det er tydelig at Google har tatt denne beslutningen svært nylig, for det er fortsatt mye som ikke er klart, inkludert de endelige retningslinjene for hvordan det hele skal fungere. Dette skal spikres i løpet av neste kvartal. 

Les også

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen