Californias guvernør, Edmund «Jerry» G. Brown Jr (t.v), senator Alex Padilla og Google-medgründer Sergey Brin etter en kjøretur med en selvstyrende bil ved Googles hovedkontor i Mountain View, California, i forbindelse med underskrivingen av en delstatslov som regulerer bruken av slike kjøretøyer. (Bilde: Justin Sullivan/Getty Images/All Over Press)

– Førerløse biler kommer innen fem år

Stadig mer aksept for Googles selvstyrende kjøretøyer.

I søke- og og annonseselskapet Google foregår det en hel del forskning som i alle fall tilsynelatende har svært lite med hovedvirksomheten å gjøre. Mye av dette arbeidet foregår innen den relativt hemmelighetsfulle avdelingen Google [x], som ledes av Sergey Brin, som etablerte Google sammen med Larry Page i 1998.

Førerløse biler er blant de mest kjente prosjektene. Google har jobbet i flere år med å utvikle slike kjøretøyer, som til nå har kunnet kjøre i delstatene Nevada og Florida. I fikk Edmund «Jerry» G. Brown Jr. en kjøretur med en slik bil hos Google, før han undertegnet et lov om sikkerhetsstandarder og regulering for selvstyrende kjøretøyer. Undertegnelsen foregikk ved Googleplex, Googles hovedkontor i California.

– California er i frontlinjen av teknologien. Utvikling og utrulling av selvstyrende kjøretøyer vil redde liv og skape arbeidsplasser. California er unikt posisjonert til å bli en global leder innen dette feltet, sier senator Alex Padilla i en pressemelding.

– Selvkjørende biler kan omdanne liv og samfunn ved å tilby transport til de som i dag ikke betjenes, gjøre veiene tryggere, redusere eller eliminere køer og forenkle parkering, sier Brin i pressemeldingen.

I videoen nedenfor er det en svaksynt mann som sitter bak rattet på én av Googles selvstyrende biler.

Den nye loven tillater riktignok bare at selvstyrende biler kan kjøres på offentlig vei i forbindelse med testformål. Det kreves også at en operatør med førerkort hele tiden sitter i førersetet med mulighet til å ta kontroll dersom det er nødvendig. Til nå har Google kjørt mer enn 300 000 miles (483 000 km), hvorav de 80 000 siste kilometerne har foregått uten at operatøren har måttet gripe inn av sikkerhetsårsaker. Men det gjenstår fortsatt mye testing før slike kjøretøyer kan bli allment tilgjengelige.

Brin er likevel svært optimistisk.

– Du kan telle på én hånd antallet år det vil ta før vanlige mennesker kan oppleve dette, sa han i går, ifølge CNET News.

    Les også:

Til toppen