Sony Ericsson har økt sin andel av det svenske mobilmarkedet til 44 prosent, mens Nokia har gått tilbake til 31 prosent, skriver den svenske avisen Dagens Industri.
Den tidligere markedslederen Nokia har sakket akterut i forhold til konkurrenten Sony Ericsson. Selskapene hadde en lik konkurransesituasjon fram til slutten på sommeren, da Nokias salg plutselig begynte å falle. Nå er gapet blitt enda større.
Det er markedsanalyseselskapet Growth From Knowlegde, GFK, som får tallene direkte fra forhandlere, som offentliggjør tallene. Analysen kan dog være misvisende ettersom salget fra 3G-mobiler ennå ikke er innbakt i tallene.
Tallene fra GFK viser at Sony Ericsson hadde en markedsandel på 44 prosent i august som er en økning på syv prosent siden mars. Tallene gjelder solgte enheter. Målt i salgsverdi er Sony Ericssons dominans enda større, som er målt til 48 prosent.
For Nokia går det motsatt vei. I begynnelsen av forrige år hadde Nokia mer enn halve det svenske markedet, mens det i august sank til 31 prosent. Målt i salgsverdi var Nokias andel bare på 28 prosent.
Markedsandeler i august 2004, i solgte enheter:
- Sony Ericsson 44 %
- Nokia 31 %
- Siemens 10 %
- Samsung 10 %
- Motorola 2 %
- LG 2 %
- Øvrige 1 %
Markedsandeler i august 2004 i salgsverdi:
- Sony Ericsson 48 %
- Nokia 28 %
- Samsung 12 %
- Siemens 6 %
- Motorola 2 %
- LG 2 %
- Øvrige 2 %