Forhandlinger kan gi norsk supermarkedsplass

Innkjøp over Internett har ikke tatt av. Nå forhandler to av de største aktørene om å skape en dominerende superportal og dermed skape en standard.

Lokket av drømmen om effektivt salg på Internett, spratt det under dotcom-bølgen opp en lang rekke Internett-baserte markedsplasser i det lille norske markedet. Markedsplassen skulle selge enten nisjevarer til bransjer (vertikal markedsplass) eller standardvarer som kontorrekvisita til alle typer kunder (horisontal markedsplass)

Men de dårlige tidene tok knekken på mange og nå søker de gjenværende stadig tettere sammen.

Les også:

For kundene har ikke veltet inn døren. Det er dyrt å knytte seg til en elektronisk markedsplass - både for innkjøpere og leverandører. Og i mangel av noen klare vinnere, har nok mange utsatt beslutningen om å koble seg opp.


digi.no kan avsløre at to av de største horisontale aktørene, Atento og IBX, nå forhandler om et markedsmessig fusjon av sine tjenester.

- Vi er i samtaler med Atento for å koble dem og deres brukere til vår markedsplass, forteller IBX-sjef Asbjørn Sola til digi.no. - Men det er ikke snakk om et oppkjøp eller en fusjon mellom selskapene, understreker han.

Atento og IBX er tidligere konkurrenter. Begge selskapene kjempet om å bli den offisielle markedsplassen til offentlig sektor her i Norge. IBX stakk av med seieren, men bak Atento står Telenor, DnB, Ergo Group (Posten) og Accenture. IBX ble startet i Sverige, men har kontorer i alle de nordiske landene og omsetter nå varer og tjenester for over én milliard svenske kroner i måneden.

Atento ble utviklet som disse selskapenes avanserte innkjøpssystem og meningen var å skaffe flere brukere, men dette er nå en redusert prioritet, forteller daglig leder Øyvind Bø til digi.no.

Hvis samarbeidsforhandlingene fører frem, vil begge parter styrkes. Atentos eiere vil få handle i en lengre liste av leverandørers elektroniske varekataloger og IBX vil få et større transaksjonsvolum.

- Det største gevinsten kommer ved at vi fremstår som mer attraktive for leverandører som vil selge over Internett gjennom at vi får en større brukermasse, sier Sola.

IBX har signert avtaler med 35 norske leverandører og 16 kjøpere, men det er først i løpet av første kvartal til neste år at de fleste kommer på luften.

Selv om de to aktørene ikke vil si det rett ut, er målet klart: Å skape en aktører som er stor nok til å bli en de facto markedsstandard.

Drømmen er at dette skal få større grupper innkjøpere og leverandører til å hoppe ned fra gjerdet.

Til toppen