FORBRUKERTEKNOLOGI

Fornyer braksuksess

Amazon lanserer ny Kindle Fire denne uken. Men kommer den til Europa?

Jeff Bezos lanserte nettbrettet Kindle Fire i fjor høst. Det har blitt en stor suksess i det amerikanske markedet, men er nå utsolgt ifølge selskapet. Senere denne uken vil selskapet lansere oppfølgeren - som skal ha bedre skjerm og kart fra Nokia.
Jeff Bezos lanserte nettbrettet Kindle Fire i fjor høst. Det har blitt en stor suksess i det amerikanske markedet, men er nå utsolgt ifølge selskapet. Senere denne uken vil selskapet lansere oppfølgeren - som skal ha bedre skjerm og kart fra Nokia. Bilde: Spencer Platt/Getty Images/All Over Press
3. sep. 2012 - 09:31

Amazons Kindle Fire har vært en suksess i det amerikanske nettbrett-markedet, som har vært dominert av Apples iPad, siden lanseringen i oktober i fjor.

Selv om netthandelskjempen Amazon ikke har røpet noen spesifikke salgstall så forventes det at mellom fem og seks millioner Fire-nettbrett har blitt sendt ut i det amerikanske markedet siden lanseringen.

Dersom du skal kjøpe en Kindle Fire via Amazons nettsted i dag blir du henvist til brukte modeller. Selskapet selv hevder de enkelt og greit er utsolgt. Dermed passer det kanskje godt at selskapet på torsdag vil kommer med en oppdatert versjon.

Like er kjent om det nye nettbrettet fra Kindle-familien, som vil gå rett i konkurranse med Googles Nexus 7, Microsofts Surface samt Apples iPad-serie, før lansering. Men det forventes at prisen vil være lav.

Kindle Fire kostet 199 dollar, noe som gjorde brettet i seg selv til et tapsprosjekt for Amazon. Men siden det er optimalisert for å handle medieprodukter i Amazons e-handelsunivers vil det i sum bli en god butikk for selskapet.

Den britiske avisen The Guardian skriver at Amazon også vil kutte ut Google som leverandør av kart til fordel for Nokia. Stemmer det gjør selskapet det samme som Apple, som også vil gå vekk fra Google Maps i sine nye smarttelefon og nettbrettmodeller.

Ifølge Jeff Bezos, Amazons grunnlegger og toppsjef, har Kindle Fire vært det bestselgende produktet til e-handelsgiganten. Han har hevdet at nettbrettet har sikret seg 22 prosent av markedsandelen i USA.

Så langt har ikke norske eller europeiske kunder ta del i suksessen. Salget av Kindle Fire har utelukkende vært i det amerikanske markedet. En av årsakene kan være at Amazon har ønsker å etablere produktet i USA før de øker innsatsen og bestillingene for markeder i Europa og Asia.

Men en lansering i Europa ligger i kortene, skriver The Guardian, som viser til at Amazon åpnet sitt europeiske marked for Kindle Fire-applikasjoner forrige uke. Svaret om en oppgradert Kindle Fire vil bli tilgjengelig for norske kunder vil med andre ord komme først torsdag denne uken.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.