Forsvaret kutter IT-jobber

Etter friske rekrutteringsrunder, snur Forsvaret (FLO/IKT) på flisa og begynner å nedbemanne.

Skandalen og medieoppstyret rundt Siemens Business Services (SBS) på kontraktsbrudd i 2005, førte til at Forsvaret ønsket å ta kontroll over IT-oppgavene selv.

Forsvaret skulle ansette rundt 100 personer til driftsstaben på Kolsås som utgjør omtrent det samme antallet som var tilsatt gjennom SBS driftsavtalen på Forsvarets basisplattform (FISBasis).

Forsvaret klarte å rekruttere 50 IT-personer fra SBS. Resten har blitt tilsatt eksternt gjennom annonser eller som innleide IT-konsulenter fra Xtra Personell.

Sommeren 2007 sikret nemlig bemanningsselskapet Xtra personell seg en rammeavtale med Forsvarets Logistikkorganisasjon / informasjons- og kommunikasjonstjenester (FLO/IKT). Avtalen skulle gjelde for to år med en anslått verdi på 40 millioner kroner.

Digi.no fikk tips om at Forsvarets IKT servicedesk skal kutte bemanningen på Kolsås med 50 prosent fra og med 1 februar.

På spørsmål til informasjonssjef Per Anders Bjørklund i FLO/IKT om dette stemmer, medgir han at tjenestetilbudet vil gå ned og at 14 personer må gå. Dette er innleide konsulenter fra Xtra personell.

Ingen av de faste ansatte må gå, understreker han.

- Det er en vesentlig ubalanse mellom leveransebehov og økonomisk ramme. Derfor må vi nedbemanne, sier Bjørklund.

Han frykter at kuttet nå vil gå over servicetilbudet på IKT-tjenester.

De 14 IT-ansatte fra Xtra personell bisto i brukerspørsmål på dataproblemer til de vel 18.000 ansatte i Forsvaret.

I snitt mottar de 12.000 henvendelser per måned.

Nå skal disse henvendelsene skje elektronisk ved at feil meldes inn via et web-verktøy på nettet. Resultatet vil være at det tar lengre tid for brukerstøtte å behandle meldingene.

    Les også:

Til toppen