Fortsatt betydelig vekst for Firefox i Europa

Bruken av nettleseren Firefox øker stadig, men norske brukere er ikke så veldig opptatt av å bytte ut IE.

Mens Mozillas Firefox har en markedsandel på 47,9 prosent i Slovenia, er det tilsvarende tallet bare 18,6 i Norge. Lavest Firefox-andel i Europa finner man i Nederland, med 14,6 prosent.

Dette viser tall fra en ny undersøkelse gjort av franske XiTiMonitor i begynnelsen av juli. Andelen til Firefox har vokst i alle 32 landene som er med i undersøkelsen, selv om veksten i andelen varierer mellom 4 og 55 prosent. Raskest er veksten i Irland, hvor andelen siden mars i år har økt fra 24,9 til 38,6 prosent.

    Les også:

Totalt for alle de 32 landene har andelen til Firefox vokst med 3,7 prosentpoeng siden mars og nesten 7 prosent siden juli i fjor. Andelen er nå 27,8 prosent, mens den var 24,1 prosent i mars og 21,1 prosent for et år siden. Globalt sett er det kun i Oseania at Firefox har høyere markedsandel enn i Europa. Der er tallet 28.9 prosent, mens andelen er på mellom 10 og 20 prosent i de øvrige verdensdelene.

Microsofts Internet Explorer er fortsatt klart den mest brukte nettleseren i Europa, men det er ingen tvil om at det er denne leseren som stadig avgir andeler til Firefox. I juli i fjor hadde IE en markedsandel på 73,3 prosent i de registrerte landene, mens andelen nå er på 66,5 prosent.

Norske Opera ligger på en tredjeplass med en andel på 3,5 prosent.

Bare omtrent en tredjedel av IE-brukerne i Europa har tatt i bruk IE7, mens 85 prosent av Firefox-brukerne skal tatt i bruk Firefox 2. Dette viser en separat undersøkelse fra XiTiMonitor.

Tallene i undersøkelsen er basert på antallet besøk med hver nettleser ved 95.827 ulike nettsteder i de 32 landene.

Til toppen