Forundring over Googles AOL-avtale

Markedet og analytikerne reagerer svært ulikt overfor Googles milliardavtale med AOL.

I går stadfestet et vedtak i styret i Time Warner at avtalen mellom Google og AOL er i boks.

Etter avtalen kjøper Google fem prosent av AOL for en milliard dollar. Det verdsetter hele AOL til 20 milliarder dollar, vesentlig mer enn det markedet gjør.

Ellers forplikter AOL seg til å fortsette å bruke Googles søkemotor – noe de har gjort siden 2002 – og får lov til å selge Google-annonser direkte til sine kunder i stedet for å måtte henvise til Google. Google skal sikre at AOL-innhold dukker opp hos dem når folk søker, men forsikrer at det skal skje uten at AOL prioriteres foran andre innholdsleverandører.

AOL og Google skal gjøre sine lynmeldere gjensidig kompatible. De skal samarbeide om løsninger innen videosøk, og antyder at videre samarbeid for å digitalisere deler av Time Warners enorme film- og tv-arkiv.

Det Google legger vekt på i sine offisielle kommentarer, er at avtalen gir dem tilgang til AOLs 300 annonseselgere. Time Warner håper at avtalen vil øke AOLs reklameinntekter, i en tid da AOLs abonnements inntekter minker kraftig. I 2004 tjente AOL 300 millioner dollar fra annonsesamarbeidet med Google. Ifølge Wall Street Journal utgjorde AOL-annonser 10 prosent av Googles inntekter i perioden 1. januar til 30. september i år.

Microsoft, som for to uker siden så ut til å ha sin avtale med AOL i boks, slik at AOL skulle bytte søketeknologi og nærmest integreres i MSN, har ikke villet kommentere avtalen.

På analytikerhold er det forundring over avtalen, ikke minst fordi deres vurderinger går rakt mot det markedet signaliserer.

Google har for eksempel betalt overpris for AOL. Time Warner har med andre ord fått til et skikkelig kupp. Normalt burde markedet straffet Google med lavere aksjekurs, og premiert Time Warner tilsvarende. I stedet skjedde det motsatte: Google-kursen økte og Time Warner-kursen falt.

Fra Google-hold forklares dette fenomenet med at markedet premierer et glimrende defensivt trekk mot selskapets erkerival Microsoft.

Analytikerne peker på at Microsofts samtaler med AOL ble kjent 15. september i år. Hva slags virkning hadde denne angivelige trusselen mot Google? Aksjekursen økte raskt med over 30 prosent. Poenget synes å være at uansett hva som skjer, går Google i været.

AOLs forhandlinger med Microsoft ble ledet av Time Warners ledende avtaleforhandler, Olaf Olafsson, mannen som i sin tid ordnet det juridiske forliket i 2003, der Microsoft gikk med på å betale AOL 750 millioner dollar for å kvitte seg med alle Netscape-relaterte søksmål. Forhandlingene ble ført mens det ulmet av misnøye i AOL på grunn av måten Time Warner behandlet AOL på: AOL fikk ikke tilby IP-telefoni i konkurranse med Time Warner, og det gikk mange år før Time Warner gikk med på å samordne sin bredbåndssatsing med AOL. I de fire årene AOL har vært under Time Warner, har selskapet tapt mange millioner abonnenter, blant annet til Time Warner. Time Warner-sjef Richard Parsons helte salt i såret ved å lufte tanken om å kvitte seg helt med AOL samtidig med at AOL forberedte å lansere en fornyet utgave av portalen AOL.com.

Olafssons opprinnelige plan var å få Microsoft med på en avtale som ville slått sammen AOL og Microsoft-portalen MSN, skriver Wall Street Journal, men samtidig skilt ut tilbydervirksomheten til AOL.

Motstanden dette vakte i AOL fikk Olafsson til å skalere ned forslagene overfor Microsoft, samtidig som han kontaktet Google for å sondere mulighetene der. 12. desember fikk han napp hos Google-sjef Eric Schmidt som for første gang luftet mulighetene for et samarbeid utover det teknologiske. Olafsson og Googles Omid Kordestani meislet så ut det som nå er en femårig avtale om strategisk samarbeid med vesentlige endringer i forretningsmodellen til begge selskaper.

Til toppen