FORBRUKERTEKNOLOGI

Forventer ingen "spim"-eksplosjon

Selv om uønsket reklame over lynmeldinger er et voksende fenomen, anses det ikke som noe stort problem.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. apr. 2004 - 10:43

Spim, et relativt nytt uttrykk for uønsket reklame over lynmeldingstjenester (IM), er for tiden et fenomen i vekst.

The Radicati Group spår at antallet spimmeldinger vil vokse fra 400 millioner spimmeldinger i 2003 til 1,5 milliarder i år, det vil si tre ganger så høy vekst som den forventede veksten for e-postbasert spam. Flere andre eksperter mener at disse forventningene til vekst er overdrevne.

- Jeg vil ikke karakterisere spim som et enormt problem. Det er definitivt et problem som de IT-ansvarlige må være oppmerksomme på, og som bør gjøre tiltak mot. Men jeg er ingen spimalarmist, sier Paul Ritter, programsjef i Yankee Group, til News.com.

The Yankee Group anslår at mellom fem og åtte prosent av alle lynmeldinger innen bedrifter i dag er spam, men selskapet tror ikke denne andelen vil øke det kommende året, ettersom antall brukere av lynmeldingstjenester er i sterk vekst. I tillegg mener Ritter at bedre tjenester, ikke minst produkter som er spesielt laget for bedrifter, vil gjøre spim til en begrenset problem.

John Levine, en spamekspert som også har skrevet en bok om problemet, mener at spim vil være letter å kontrollere enn e-postbasert spam, blant annet fordi lynmeldingene går gjennom sentraliserte servere. I tillegg har leverandørene, blant annet AOL, lagt til funksjonalitet både i nettverket og i klientene som skal forhindre spim.

Selv om spimmengden er betydelig mindre enn mengden av e-postbasert spam, er spimmen vel så plagsom for de som mottar den. Dette skyldes de fleste lynmeldingsklienter åpner nye vinduer på brukernes maskiner når det kommer nye meldinger. Levine mener dette er mye mer forstyrrende enn spammeldingene, som tross alt bare er plagsomme når mottakeren selv går inn for å lese e-posten.

Det finnes i dag også tredjepartsløsninger basert på vanlige antispamteknologi for å blokkere lynmeldinger som inneholder ord og uttrykk som ofte går igjen i spammeldinger. Dette leveres ifølge News.com av blant annet Akonix, IMlogic og SurfControl.

Både Levin og Ritter mener dog at IM-leverandørene er nødt til å ligge et hestehode foran spimmerne, som stadig vil forsøke å finne løsninger for å narre antispimfunksjonaliteten.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra