Fra kaos til struktur med Adolphson

NettMagasinet AS, eBud AS, InSite AS, AdBid AS, Wistex AS, SmartShopper AS, InHouse AS, NettGuiden AS... Selv direktøren i NetHouse er ikke klar over nøyaktig hvor mange selskaper som er heleid av NetHouse. Nå skal det ryddes opp. Investorene skal få ett selskap å forholde seg til.

NetHouse-gruppen ble startet av Øivind Robbestad i 1995, med web-publikasjonene NettGuiden og NettMagasinet (sistnevnte ble startet av Sjur-Olaf Hanseid Bendiksen). Frem til i dag har selskapet fremstått som heller uoversiktlig - et konglomerat av såvel gode som mindre gode idéer, gjerne etablert som små aksjeselskap som enten er blitt satset videre på eller solgt, hvorpå NetHouse igjen har investert i nye selskaper eller satt nye idéer ut i livet.

- Robbestad har teft for hvilke idéer som vil slå an og som kan bli lønnsomme. Det er også der han har sitt hovedfokus i dag i forhold til selskapet NetHouse AS, sier adminstrerende direktør i selskapet, Knut Adolphson til digi.no.

Selv Adolphson innrømmer overfor digi.no at han er usikker på hvor mange aksjeselskap NetHouse eier i skrivende stund.

- Sjekker man i Brønnøysundregistrene er det mellom 12 og 16 selskap, sier han.

Grunnen til at det er etablert så mange aksjeselskap eid av NetHouse, er ifølge Adolphson rett og slett domenelovgivningen. For å registrere et domene, må man knytte det til et AS. Disse reglene er i ferd med å endres, og Adolphson håper det vil gjøre livet enklere for NetHouse.

Ett av flere ledd i selskapets nye strategi er nemlig å få vekk mange av datterselskapene.

- De forvirrer investorene. Investorer er bare mennesker, de også. Og det beste er om de kan ha ett selskap å forholde seg til, i steden for en hel bataljon, mener Adolphson.

Han legger til at selskapene ikke har noen verdi i seg selv, som separate aksjeselskap, fordi de er 100 prosent eid av NetHouse.

Den største eieren i NetHouse er fremdeles gründeren selv, Øivind Robbestad. Han har i underkant av ti prosent av aksjene i selskapet. Andre store investorer er Yield AS og Famo Invest, med i underkant av fem prosent hver.

Selskapet gjennomførte en ny emisjon i desember, da det ble hentet inn 20 millioner kroner. NetHouse satt da igjen med 428 aksjonærer. Siden den tiden har 100 nye aksjonærer kommet til. Det er en masse småinvestorer, og Adolphson understreker at det er viktig for selskapet å finne riktig balanse på dette området.

- Det er viktig å ha noen solide, seriøse investorer på toppen. Samtidig må vi ha nok småinvestorer til å skape likviditet i aksjen. NetHouse er ikke interessert i å bli en "day-trade hit", sier han.

Strategien blir nå å fokusere på å bygge kunnskapsområder i NetHouse; Tom Mehlum skal lede kompetanseforvaltningen innen området "utvikling og leveranse". Craig Mathisen er "kremmeren" som leder kunnskapsutviklingen for området e-handel, mens Craigs lillebror, Martin, er tildelt ansvaret for innkjøp-, logistikk- og distribusjonsvirksomheten. Martin har også ansvar for det fjerde området, kundestøtte og kunderelasjon. Det femte området er innhold og informasjon, som viseadministrerende direktør Tom Andersson har ansvaret for.

Til sist har NetHouse opprettet en egen kreativ gruppe som skal drive med strategi og rådgivning. Denne gruppen ledes av Robbestad himself. I tillegg sitter Andersson her sammen med en ekstern rådgiver. Disse tre skal vurdere "uslipte diamanter", og finne ut hvilke av idéene det er verdt å satse på.

Det er styret som til syvende og sist vurderer hva som skal gjøres med idéene eller "casene". Noen realiseres som satsninger, mens andre kan selskapet gå inn i som delinvestor, og eventuelt tilby konsulentbistand.

Og å vokse, det akter NetHouse å gjøre - se artikkelen Jobb-bonanza i NetHouse.

Til toppen