JUSS OG SAMFUNN

Fra Playboy til "Playgirls"

I mangel på et skikkelig jenteblad på nett fikk ex-Playboy gründer Wenche Steen idéen om å ta saken i egne hender. Med på laget har hun fått NRK-kjendis og "man-eater" Anne-Kat. Hærland. Nå lanseres femme.no som skal gi både jentene og gutta noe å fråtse i.

Therese Werenskiold
7. juni 2000 - 11:26

Wenche Steen forteller at de har jobbet med nettmagasinet femme.no i en måned, og på lanseringsdagen 6. juni lå 50 artikler klare. Selskapet Femme Scandinavia har kun to fast ansatte, i tillegg til Wenche som er daglig leder. Resten er frilansere, med mer eller mindre kjent bakgrunn.

Anne-Kat. Hærland. <i>Foto:  Therese Werenskiold</i>
Anne-Kat. Hærland. Foto:  Therese Werenskiold

Arbeidsjernet Anne-Kat. Hærland er ansvarlig redaktør for nettmagasinet (innleid som konsulent) i tillegg til fulltidsjobben i NRK.

- Jeg blir dobbeltarbeidende nå, nei, trippelarbeidende faktisk, hvis jeg tar med rengjøringen, sier hun til digi.no. Hærland har planer om å jobbe i NRK fra ni til fire, med femme.no fra fire til ni, deretter se litt på TV og sove. - Og så var det rengjøringen, da. Den får komme etter femme.no-arbeidet. Det blir ikke tid til noen kjæreste før neste år, for å si det sånn ...

Wenche er veldig fornøyd med å ha fått Anne-Kat. med seg på laget. - Hun er den eneste jeg kunne tenke meg til denne jobben. Hadde ikke hun sagt ja, ville jeg gjort det selv, sier Steen.

Den tidligere Playboy-redaktøren tok en master-grad ved BI etter at hun sluttet i Media Holding. Det var under disse studiene at femme-prosjektet startet.

- Jeg skrev en oppgave i e-handel sammen med Stig Torvund (en av InfoStream-gründerne), og vi diskuterte flere nett-prosjekter. Idéen om femme.no dukket opp, og nå er vi altså i gang, forteller Steen.

Hun medgir at hun har lært mye fra tiden i Playboy, og er sikker på at Playboy på nett kunne blitt stort i Norge. Men slik ble det ikke. Foreløpig. I stedet satser Steen på et kvinnemagasin som skal utvikles i samarbeid med leserne.

- Vi skal lage eget stoff, oppdatere sidene hver dag, og satser på mye interaktivitet, sier hun. Hærland legger til at det ikke er noe ferdig produkt, men et skjelett. Konseptet skal utvikles videre på bakgrunn av lesernes ønsker og tilbakemeldinger.

Steen mener femme.no ikke har noen reelle konkurrenter på nettet i dag. - Kvinnebladene som finnes på nett er stort sett markedsføring av papir-utgavene. Det nytter ikke bare å flytte et papir-magasin over på nett, man må tenke annerledes. Vi har tenkt bare Internett, og tror det blir et spennende produkt.

For å lokke lesere til nettstedet, har Steen stor tro på event-markedsføring. Resten av markedsføringsjobben overlater hun til Erlend Wathne i mediebyrået Carat Interactive.

I tillegg er det et fortrinn å ha sterke navn i ryggen når man starter nytt på nett i dag. - Kjendiseffekten er flau i seg selv, men vi har fått tak i fantastiske frilansere, som i tillegg til at de har et kjent navn, også er utrolig dyktige, uttaler Steen til digi.no.

Både Hærland og Steen tror nettstedet får både kvinnelige og mannlige lesere. - Feature-stoffet er kanskje myntet mest på kvinner, men underholdningsbiten er for alle, sier Hærland.

Steen legger heller ikke skjul på at "VG-Jenny"s reportasjer og betraktninger sikkert vil behage mannlige lesere. I tillegg tror hun bademotene kan komme til å interessere gutta.

For sikkerhets skyld har Femme Skandinavia også registrert domenenavnet kvinnesiden.no. - Det er ikke alle som vet hvordan man staver "famm", forteller Steen.

Geir Schau og Anne-Kat. Hærland. <i>Foto:  Therese Werenskiold</i>
Geir Schau og Anne-Kat. Hærland. Foto:  Therese Werenskiold

Glenn Rodney Skog, eller Geir Schau som han egentlig heter, gleder seg til den nye frilans-jobben. Han har nettopp fått ny PC hjemme, og ser frem til å forfatte laaange svar, med utrolig nitide utredninger, lange setninger, innskutte bisetninger (samt en del vesentligheter i parentes) i spørrespalten hans på femme.no. Denne skal oppdateres hver uke, kanskje oftere hvis han får mailen til å funke hjemmefra (hvor det er stille og rolig midt på dagen og han kan formulere sine frekke og humoristiske betraktninger i fred). Femme.nos lesere kan spørre Glenn Rodney om alt. Bil, sex, skjønnhet eller helse, men helst bil.

Glenn Rodney mener det er viktig å holde seg inne med sjefen (bildet).

Hovedinvestorene i selskapet er Dagfinn Sundal og Bjørn Herding. I tillegg eier de ansatte (og Anne-Kat.) aksjer i femme.

Les også:
Playboy-redaktør og NRK-kjendis starter kvinneportal
Itt'no' playboy.no
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.