Fra vondt til verre for Schibsteds Sesam

Schibsteds forsøk på å utfordre Google blir stadig dyrere - i fjerde kvartal flommet pengene ut.

Mediagiganten Schibsted, som blant annet eier VG, Aftenposten og Finn.no, la i går frem tall for fjerde kvartal.

Tallene viser at Schibsted lykkes på mange fronter, men på internett-søk går det tungt. Divisjonen "Schibsted Søk" som primært består av Sesam, men også innholder Internettkatalogen formelig fossblør penger.

Sesam har slitt med tap og Schibsted sa etter tredje kvartal at "lønnsomhet ligger lengre frem i tid enn tidligere ventet".

Og i fjerde kvartal økte tapene ytterligere. For i desember lanserte Sesam sin svenske søkemotor. Målet er åpenbart å skape storskala-fordeler, men det koster mye penger.

For etter en omsetning på 16 millioner kroner satt Schibsted Søk igjen med et tap på hele 50 millioner kroner. Totalt tapte divisjonen 126 millioner kroner i 2006.

Trøsten er at rubrikk-satsningen Finn.no går stadig bedre: Finn.no omsatte for hele 398 millioner kroner og fikk et driftsresultat på 149 millioner kroner. Omsetning og resultat er løftet med rundt 30 prosent fra fjerde kvartal i 2005 til samme kvartal i 2006.

Til toppen