Det er ikke så veldig mange dagene siden Framtidsfabriken meldte om at de skulle fusjonere med danske Networkers. Dermed dannet to av de fire allierte i Nordic Netpartners, der også Linné New Media Science er med, et stort webnettverk med 350 ansatte.
Like i forkant av den svensk-danske fusjonen hadde Framtidsfabriken slått seg sammen med nettopp Netsolutions for å forberede seg på sin hurtige ekspansjon på det europeiske markedet.
Og nå kommer meldingen fra Sverige om at webbyrået har kjøpt seg opp i Vivid Edge, et britisk konsulentbyrå med kunder som Shell og Pioneer i porteføljen.


Administrerende direktør Jonas Birgersson i Framtidsfabriken innrømmer at oppkjøpet, som i første omgang er på 51 prosent men med opsjon til å kjøpe ytterligere 40 prosent etter 12 måneder, er strategisk. I en pressemelding sier han at dette oppkjøpet hjelper dem å levere tjenester til multinasjonale kunder, for eksempel AstraZeneca med hovedkontor i London.
Sjefen i Vivid Edge har et eget radioprogram på BBC og etter sigende en etterspurt foredragsholder på det britiske markedet. Alex Kelleher mener at svenskene og britene har omtrent samme filosofi.
- Det er viktig for oss å kunne tilby globale helhetsløsninger for komplekse internettprosjekter, mener briten.
Samtidig med at ekspansjonen foretas utad, har webbyrået også planer om å lage flere avdelinger innenlands. Hittil har byrået hatt kontorer i Gøteborg, Stockholm, Lund og Malmø. Nå kommer en ny avdeling, som skal fylles med 40 ansatte, i Linkøping.
Universitetet i den byen er fristende som rekrutteringsmarked for selskap som har behov for hjernekraft.