Fransk åpning

Alcatel har ikke vært noe naturlig valg for folk som skal kjøpe seg ny mobiltelefon. Fra månedsskiftet blir det imidlertid ny åpning for det franske selskapet i Norge.

Ericsson og Nokia er de klart dominerende aktørene på det norske mobiltelefonmarkedet. Det vil de fortsatt være, selv om Alcatel har ambisiøse mål på egne vegne. Siste utspill fra den kanten er en samarbeidsavtale med NetCom-kjeden Klart Svar som fra månedsskiftet starter salg av Alcatels GSM-telefoner.

- Vårt mål er å komme opp i en markedsandel på ti prosent. Det tilsvarer den markedsandelen vi skal oppnå globalt, sier Norden-ansvarlig for Alcatels mobilsatsing, Lars Bisgaard, i en pressemelding.

Siden Alcatel kastet seg inn på det internasjonale mobiltelefonmarkedet, har selskapet etablert distribusjonskanaler i alle land med GSM-systemer.

Administrerende direktør Jørn Andersen i Klart Svar har også store forhåpninger til avtalen.

- Vi innleder nå et strategisk samarbeid med Alcatel, men tar et skritt av gangen. I første omgang skal vi konsentrere oss om mobiltelefoner, sier Andersen, som vurderer Alcatel som et meget interessant selskap på mobiltelefonfronten. Alcatel tilbyr blant annet telefoner med tjenester som andre produsenter ikke har, sier Andersen, som ikke avviser at andre Alcatel-produkter etterhert også kan hane i Klart Svar-hyllene.

Klart Svar har i alt 87 utsalgssteder spredd over hele landet. Alcatel har fra før en distribusjonsavtale med kontorutstyrsbedriften OET. I juli går Alcatel ut med en sin første markedskampanje på lenge for salg av mobiltelefoner i Norge.

Siden Alcatel lanserte sine nye One Touch-telefoner i fjor høst, med den nåværende toppmodellen HC1000 i spissen, har selskapet oppnådd markedsandeler på over 30 prosent i Spania, og rundt 10 prosent i Danmark. En ny toppmodell, One Touch Pro, lanseres i løpet av sommeren.

- Globalt er vi nå oppe i en markedsandel på mellom sju og åtte prosent, men regner med å nærme oss ti prosent før året er omme, sier Bisgaard.

Til toppen