JUSS OG SAMFUNN

Fransk fotballspill må takle VG og Dagbladet på Internett

Det nye fotballspillet til Canal+ vil måtte konkurrere med flere etablerte tjenester. Dagbladet, VG og to svenske gratistjenester har sikret seg mange norske "fotballmanagere" som legger igjen tusenvis av kroner på nettspill.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
5. feb. 2003 - 13:32
digi.noskrev fredag
Canal+Internett-basert fotballmanagerspill, Canal+ Football Manager




Dagbladet har i flere år tilbudt både Mitt Drømmelag, basert på den norske Tippeligaen, og Manager 2003 med basis i engelske Premier League.


- Spillene har 5000 lag totalt, forteller Rune Røsten, sjef for DB Medialab til digi.no.

I tilllegg er det rundt 1.000 som har meldt seg på 'Sofaligaen'.

Benytter du den elektroniske lommeboken med Payex sitt betalingssystem, koster det 99 kroner å være med på fotballspillet, men du kan også betale via med kredittkort, nettbank, telegiro eller vanlig giro over skranke i bank.

- Vi får sekssiffrede inntekter fra disse virksomhetene. Det dekker driftskostnadene. Utviklingenskostnadene har vi påkostet selv. Vi har brukt mange timer på å utvikle løsningen, sier Røsten og forteller at Dagbladet.no hadde 50-60.000 brukere på gratisspillene før de begynte med betalingsløsningen i fjor.

VG Multimedia tilbyr i samarbeid med Funcom SuperManager-spillene. Også disse tar utgangspunkt i henholdsvis den øverste engelske og den øverste norske fotballigaen.


- Det kommer noen hundretusen i inntekter i året. Det er et hyggelig tilskudd, sier VG Nett-sjef Torry Pedersen til digi.no og sier han er mer opptatt av pengene som kommer inn enn antall brukere av spillet.

- Dette er nok et spill for menigheten. Så vidt jeg vet har det ikke vært noen økende kurve på antall brukere siden vi startet opp, sier han.

På Premiere League-spillet har VG.no 2.500 brukere, spillere som registrerte seg rimelig kjapt etter sesongstart. Forretningsmodellen er annerledes enn på Dagbladets managerspill.

Det koster 1 krone å melde seg på. Etter hver runde mottar brukerne en SMS-melding til 5 kroner med poengsum og plassering. Spillene har det til felles at det lokkes ofte med premier til den som stikker av med seieren for hver runde eller etter hver sesong.

Men flere utenlandske utfordrere kan være harde å konkurrere med. En av dem er svenske Hattrick, som en rekke av digi.nos lesere tipset oss om etter fredagens artikkel om Canal+ sin tjeneste. Dette er en gratistjeneste og ifølge Extralives, selskapet som står bak, verdens største virtuelle fotballverden. Spillet startet opp allerede i 1997 og har hele tiden vært gratis å bruke, selv om man for noen kroner kan kjøpe seg ekstra fordeler. I dag har spillet mer enn 85.000 brukere, hvorav omtrent 2700 er norske.

Det norske tallet har mer enn doblet seg de siste to månedene, og det er fire ganger så høyt som tallet for september i fjor. Dette tyder på at stadig flere oppdager Hattrick, som tilbyr mye av det samme som Canal+ sin tjeneste - inkludert fotballserier fra en rekke land. Landene er heller ikke begrenset til å være europeiske. Men spillet er ikke like knyttet til virkelige klubber og fotballspillere som CPFM. En annen ulempe for noen er at Hattrick ikke finnes med norsk språkdrakt. I tillegg er det ofte venteliste på noen dager for å kunne delta.

En norsk, uoffisiell hjemmeside for Hattrick finner du likevel her.

Men også en annen svensk managertjeneste er verdt å legge merke til. Det er en tjeneste som heter ManagerZone som i skrivende stund hevder å ha 95.000 aktive spillere. Dermed er gratistjenesten større enn Hattrick.

Antall norske brukere er imidlertid betydelig mindre på denne tjenesten. Per februar 2003 har fotballmanager-tjenesten rundt 1.000 nordmenn registrert som spillere. Selskpapet bak ManagerZone håper imidlertid at det vil endre seg når det lanseres en norsk versjon til sommeren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra