Apple ventes å avduke årets nye iPhone på en ennå ikke offisielt bekreftet pressekonferanse tirsdag kveld (norsk tid) neste uke.
Det er introduksjonen av en champagne-farget modell som får det til å boble over for franske vinbønder.
Champagneprodusentenes interesseorganisasjon, Comité Interprofessionel du Vin de Champagne (CIVC), som har i oppgave å forvalte de edle dråpenes beskyttede varemerke, advarer mot misbruk av navnet.


Det skriver det engelskspråklige nettstedet The Local som siterer den lokale franske avisen L’Union l’Ardennais.
Særorganet kan selvfølgelig ikke hindre fargebruk i produkter. Det er eventuelt misbruk av begrepet i en modellbetegnelse de lover å følge med argusøyne.
CIVC har tidligere vunnet fram i mengde tilfeller av det de oppfatter som brudd på varemerkebeskyttelsen og god markedsføringsskikk, inkludert tannpasta, toalettpapir, undertøy og sko oppkalt etter Champagne.
I saken de anla mot det det norske utestedet Champagneria for noen år siden endte det imidlertid med tap.