Apple ventes å avduke årets nye iPhone på en ennå ikke offisielt bekreftet pressekonferanse tirsdag kveld (norsk tid) neste uke.
Det er introduksjonen av en champagne-farget modell som får det til å boble over for franske vinbønder.
Champagneprodusentenes interesseorganisasjon, Comité Interprofessionel du Vin de Champagne (CIVC), som har i oppgave å forvalte de edle dråpenes beskyttede varemerke, advarer mot misbruk av navnet.
_logo.svg.png)

Det skriver det engelskspråklige nettstedet The Local som siterer den lokale franske avisen L’Union l’Ardennais.
Særorganet kan selvfølgelig ikke hindre fargebruk i produkter. Det er eventuelt misbruk av begrepet i en modellbetegnelse de lover å følge med argusøyne.
CIVC har tidligere vunnet fram i mengde tilfeller av det de oppfatter som brudd på varemerkebeskyttelsen og god markedsføringsskikk, inkludert tannpasta, toalettpapir, undertøy og sko oppkalt etter Champagne.
I saken de anla mot det det norske utestedet Champagneria for noen år siden endte det imidlertid med tap.