I 2000 ble tapet på 19,3 millioner før skatt og i 2001 ble det på 28 millioner kroner, viser regnskapstall selskapet legger frem i dag. Men konserndirektør Oddmund Hammerstad og hans største enkelteier, Rune Rinnan i Telenor Venture, er fortsatt optimister.
- Det er mange som jobber med forskjellige skjermteknologier rundt i verden og selv om Polydisplay har arbeidet lenge, har ikke toget gått, sier Rinnan til digi.no.
Men det er klart at utviklingsarbeidet går tregt for Polydisplay. Selskapet viste frem sine første prototyper av både sort/hvitt og fargeskjermer julen 1998. Først nå forteller selskapet om begrensningene i prototypen man da viste. Bildet til høyre er fra pressekonferansen i 1998. Da sa gründer Thor G. Kamfjord at det ville ta et år før produksjonen av sort/hvitt-skjermene kom i gang.
Polydisplays teknologi har mange fordeler (se egen boks), men bildepunktene er større enn på en vanlig skjerm. - Det største markedet for Polydisplay er elektroniske plakater, forteller Rinnan. - Vi har en skjerm på 8 x 24 cm som kan kobles sammen i rutenett for å lage store plakater, forteller Hammerstad. Målet er skjerm på A3 - i farger. |
Polydisplays fortrinn |
|
For å komme dit, må Polydisplay først skaffe mer penger. Selskapet har bare midler til seks måneders drift. I tillegg trenger selskapet en produksjonspartner, for nå må arbeidet koordineres med en fabrikk. Kanskje kan begge problemer løses på én gang.