Friskt salg av ADSL-linjer

Både Telenor og NextGenTel rapporterer om friskt ADSL-salg om dagen.

Du kan kjøpe ADSL-internettlinjer fra en rekke selskaper, men i realiteten leier du trolig av enten Telenor eller NextGenTel, det er bare disse to som bygger nettverk. I tillegg selger Bodø-baserte Catch Communications SDSL-linjer, men dette er mest aktuelt for næringslivet.

Salget av ADSL-linjer tok av sent i fjor høst og går fortsatt friskt, forteller både Telenor og NextGenTel. Telenors tekniske konserndirektør, Berit Svendsen, forteller til ukeavisen Telecom at selskapet selger rundt 2.500 linjer i måneden.

Svendsen korrigerer imidlertid dette tallet overfor digi.no og sier at dette er salgstall på ukentlig basis.

- Vi ser at økningen kommer nå. Ved utgangen av februar hadde vi rundt 50.000 leverte linjer, opplyser konserndirektøren.

Hun innrømmer overfor digi.no at de har hatt startproblemer i forhold til kundene, men regner med at dette vil løse seg.

- Vi jobber med å forbedre leveransene våre og strømlinjeforme nye tjenester. Vi får god trening nå som bestillingene øker, sier hun.

NextGenTel opplyser til digi.no at selskapet ligger et stykke under salgstallet til Telenor på 2.500 ADSL-abonnement i uka.

- Vi ligger vel et sted på pluss-minus 50 prosent av Telenors ADSL-salg i måneden. Dette er som forventet, ikke minst sett i forhold til at det er to store aktører på ADSL i Norge, forteller NextGenTel-sjef Olav Stokke.

Han forteller at alt går etter selskapets budsjetter og planer.

- Vi skal bygge ut de 200 største telefonsentralene i Norge for ADSL. Så langt har vi gjort unna 140.

Stokke mener at Telenor og NextGenTel stort sett dekker de samme områdene. Men han har valgt å holde seg unna Norge nord for Trondheim, noe Telenor ikke har gjort. Telenor forteller at selskapet nå kan tilby ADSL-linjer til 52 prosent av landets husstander.

NextGenTel arbeider med flere prosjekter for å tilby videofilm over sitt ADSL-nett og kjører i disse dager flere prøveprosjekter overfor små grupper av brukere. Men Stokke vil ikke ut med noen detaljer om innholdet eller når selskapet planlegger kommersielle tjenester.

Til toppen