Som norges største forhandlerkjede på data og tele, kommer den nyfusjonerte tele- og datagiganten til å bli en markant skikkelse i detaljistmarkedet. Elkjøps administrerende direktør, Øyvind Tiedemannsen, er likevel ikke redd for at konkurranseintensiteten i markedet vil presse etablerte aktører som Elkjøp ut på sidelinjen.
- Jeg tror at den nye giganten har for få ben å stå på. Dette gjelder både Telehuset og Datavarehuset individuelt og som en felles enhet, sier Tiedemandsen som også har sin personlige oppfatning om hvorfor fusjonen ble til.
- Det ser ut til å være en trend i næringslivet at kriserammede bedrifter fusjonerer for å redde stumpene. Jeg vil ikke forhåndsdømme fusjonen, men jeg tror selskapet har en tøff jobb foran seg. Hvis de skal lykkes må det eventuelt skje på bedriftsmarkedet, avslutter Tiedemandsen.


Nåværende administrerende direktør i Datavarehuset, Stig Ervik, blir administrerende direktør for det nye selskapet. Han deler imidlertid ikke Tiedemannsens dystre spådommer.
- Vi kommer til å få en sterk posisjon i markedet, og at vi fusjonerer med Telehuset betyr, i motsetning til det Tiedemandsen sier, at vi får flere ben å stå på, sier Ervik, som forøvrig ikke er helt uenig i alle påstandene til Elkjøpdirektørene.
- Det er riktig at vi vil satse sterkt på bedriftmarkedet. Dette er noe Datavarehuset gjør også idag, 64 prosent av omsetningen er fra salg til bedrifter, avslutter Ervik optimistisk.