Illustrasjonsbilde: Fujitsu viste fram en svevende pc under årets Cebit-messe i Tyskland. Men det er lite trolig at dette bidro særlig økt salg av selskapets pc-er.
Illustrasjonsbilde: Fujitsu viste fram en svevende pc under årets Cebit-messe i Tyskland. Men det er lite trolig at dette bidro særlig økt salg av selskapets pc-er. (Bilde: EPA/Focke Strangmann)

PC-markedet

Fujitsu selger halvparten av pc-virksomheten til Lenovo

Men varemerket forsvinner ikke.

Fujitsu kunngjorde i dag at selskapet skal selge 51 prosent av aksjene i det heleide datterselskapet Fujitsu Client Computing til Lenovo. I tillegg selges ytterligere fem prosent til Development Bank of Japan (DBJ).

Dette betyr at Lenovo blir majoritetseier i Fujitsus pc-virksomhet, mens Fujitsu sitter igjen med 44 prosent av aksjene. Selskapet hadde 1128 ansatte den 1. juni i år. 

Beholder varemerket

Selskapet skal fortsatt hete Fujitsu Client Computing, men være et joint venture-selskap. Lenovo skal betale inntil 25,5 milliarder yen, drøyt 1,8 milliarder kroner, for aksjene. Det meste av summen er ifølge Reuters fastsatt. Resten avhenger av hvor gode resultater Fujitsu Client Computing oppnår i perioden fram til 2020.

DBJ skal betale 2,5 milliarder yen for sin andel. 

Produktene til Fujitsu Client Computing vil fortsatt bli solgt under varemerket Fujitsu. Internasjonalt er det fortsatt Fujitsu som skal stå for salg og support til bedriftskundene, enten direkte eller gjennom salgspartnere. 

Fujitsus pc- og nettbrettprodukter vil kun tilbys i bedriftsmarkedet, bortsett fra i Japan hvor pc-virksomheten også vil henvende seg til forbrukermarkedet.
Fujitsus pc- og nettbrettprodukter vil kun tilbys i bedriftsmarkedet, bortsett fra i Japan hvor pc-virksomheten også vil henvende seg til forbrukermarkedet. Foto: Fujitsu

Målet med samarbeidet å er å styrke konkurransedyktigheten og veksten til både Fujitsu og Lenovo. 

Har ligget i kortene en god stund: Fujitsu vurder å selge PC-businessen til Lenovo

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen