Fujitsu ser sjansen når HP slutter med pc

– Med fabrikk i Tyskland leverer vi raskere enn Dell, sier ledelsen i Fujitsu Norge.

HPs forespeilte avvikling av pc-satsingen frigjør markedsandelene som konkurrentene nå posisjonerer seg for å erobre.

– Vi ser på kunngjøringen fra HP om at de akter å slutte med pc, som en stor mulighet, sier divisjonsdirektør i Fujitsu Norge, Henrik Schanche.

Selv om Fujitsu globalt sett er med i konkurransen om forbrukermarkedet, understreker Schanche at den norske avdelingen i overskuelig framtid akter å videreføre sitt nåværende fokus på bedriftsmarkedet.

Tall fra IDC for pc-bedriftsmarkedet i Vest-Europa viser Fujitsu på en femteplass. Det ble solgt så vidt over 6 millioner pc-er i det vesteuropeiske bedriftsmarkedet i andre kvartal i år. Markedsandelene gjengitt nedenfor er ut fra volum. I parentes er leverandørens volumvekst fra andre kvartal i fjor. Markedet totalt sett er 4,8 prosent mindre enn for et år siden:

  • HP: 32,8 prosent (20,2 prosent)
  • Dell: 18,8 prosent (–8,6 prosent)
  • Lenovo: 10,7 prosent (1,1 prosent)
  • Acer: 8,8 prosent (–33,9 prosent)
  • Fujitsu: 5,6 prosent (–7,3 prosent)
  • Apple: 4,7 prosent (–4,4 prosent)
  • Toshiba: 3,9 prosent (–36,7 prosent)

Det må framstå som smertefullt for HP å gi opp pc-satsingen i Vest-Europa, der de er alene blant de store om å oppleve ekte framgang, og der hver tredje pc levert til bedriftsmarkedet er en HP. Det er store sko som skal fylles. For Fujitsu holder det for eksempel å ta en femdel av HPs leveranser for å mer enn doble sin egen markedsandel.

– Det at vi har en fabrikk i Tyskland gir oss et forsprang, sier Schanche. – Fra bestilling til leveranse kan vi nøye oss med 10 til 14 dager. Det er langt raskere enn Dell.

Schanche satser også på å pleie forhandlerne.

– Vi skal fortsette å være hundre prosent kanal. Vi selger absolutt ikke noe direkte.

Utgangspunktet for videre forhandlerpleie er godt: Forhandlerne har kåret Fujitsu Norge til «årets pc-leverandør» i 2011.

– Vi får skryt for service og support, for våre forhandlerrettede nettjenester, for en avanse som gir forhandlerne muligheter til å tjene penger, samt for markedsføringsstøtte og salgsstøtte med sertifisering og opplæring. Vi har fått kritikk for manglende synlighet og produktbredde. Det griper vi nå fatt i.

Assortimentet utvides i begge ender, det vil si både nye rimelige modeller og nye topputgaver. Schanche akter å legge seg på en stil der pc-ene spekkes bedre i utgangspunktet, og der ekstra utstyr som docking leveres som en del av pakken. Han har flere ideer på hvordan den allmenne synligheten skal bedres. Han peker videre på at Atea, en av de største pc-formidlerne til det norske bedriftsmarkedet, i løpet av det siste året er blitt Fujitsus største partner.

Produktutviklingen til Fujitsu er også noe Schanche akter å gjøre mer kjent.

– Fujitsu arbeider mye med konvergente klienter, fra mobil til nettbrett til pc. Jeg har sett en «dual boot» mobil, der brukeren kan velge mellom Windows Phone og Android.

Fujitsu Norge har endret seg mye det siste året, og har kvittet seg med mye av den eldre arven fra Siemens. Virksomheten knyttet til Siemens’ gamle telefonsentraler er solgt til NetNordic. Vedlikehold av betalingsterminaler (kasseapparater) er nå lagt tu til Infocare, som også har overtatt de 51 Fujitsu-ansatte som drev med dette.

– Avtalen med Infocare innebærer at vi beholder selve kontraktene, mens selve oppdraget å utføre tjenestene legges ut til én leverandør, Infocare. Avtalen gjelder for fem år, med forlengelsesplan. Det er med andre ord starten på et langvarig samarbeid, forklarer administrerende direktør Kjell-Erik Tenold.

Det innebærer at Fujitsu Norge nå sitter igjen med tre forretningsområder: Produkter, det vil si pc-er, servere og lagringssystemer; utsetting og drift av infrastruktur; samt teknisk konsulentvirksomhet.

– Målgruppen for vår satsing innen outsourcing er globale norske selskaper, understreker Tenold. – Vi har Hydro som kunde siden 1. juli. Det er ikke snakk om å utfordre EDB Ergogroup ved å prøve oss på store nasjonale kunder, eller det offentlige. Tilbudet vårt bygger på Fujitsus globale leveransemodell. Den er lagt opp med tanke på globale kunder, og passer ikke der det er et krav som at data må lagres i Norge.

Til toppen