Full krig om gigantisk tv-kontrakt

Det nye digital-TV-nettet skaper en gigant-kontrakt for mottakere som flere titalls aktører nå slåss om.

Det digitale tv-nettet, Norges Televisjon (NTV), eid av NRK, Telenor og TV2, starter allerede opp med sendinger i september i enkelte steder i Norge.

Det er datterselskapet NTV pluss, som nå har skiftet navn til RiksTV, som skal selge tv-tilbud til norske husstander.

RiksTV vil i starten tilby 18 til 20 kanaler. Hvilke vil bli offentliggjort i løpet av en måned. Det digitale bakkenettet skal forsyne de rundt en tredjedel av norske husstander som ikke har kabel eller parabol med digital TV.

Dette er de såkalte gratisabonnentene, som kun har hatt en bord- eller takantenne, som nå blir tvunget til å gå over på det digitale bakkenettet for å kunne få inn sendinger.

Det antas at denne gruppen utgjør rundt 30 prosent av to millioner husstander. Det innebærer at 600.000 husstander fram til nå har fått inn gratis NRK 1 og delvis NRK 2 i tillegg til TV2 og kanskje lokal-tv.

I tillegg må de husstander som har tv-er utenom hoved-tv-en anskaffe dekodere for ekstra tv-er som står plassert andre steder i huset.

Antall tv-er i Norge antas å være rundt 4,5 millioner, mens antall hovedapparater bare utgjør 0,6 millioner.

Administrerende direktør Espen Thorsby i RiksTV opplyste til medlemmer i DVT forum på Lillestrøm i går, at over 60 produsenter har bedt om kravspesifikasjon på mottakere, og vil være med å utvikle produkter til dette markedet.

– Dette åpner for at forbrukere kan få velge mellom et bredt og billig tilbud på mottakere, tror Thorsby.

For det som nemlig kreves av utstyr til et digitalt bakkenett er en dekoder- eller mottakerboks. Stortinget skal ha uttalt at prisen på et slik på en slik mottaker ikke bør overstige 1.500 kroner.

Det er all grunn til å tro at det vil bli en kamp om dette markedet, fra leverandører av mottaker-bokser som skal selge inn alt fra rimelige modeller til teknisk avanserte mottakere.

Til september må være klart en basismodell som går på alt fra 220 til 12 volt, avhengig av om det er i hjemmet eller i båten. Det vil komme mottakere med såkalt MHP med interaktiv programvare, og mottakere med innebygget opptaker (PVR). I tillegg vil produsentene av flatskjermer kunne tilby integrerte løsninger i det norske markedet, der dekoderen er bygget inn i flatskjermen (IDTV)og koblet til en enkel tv-antenne.

Thorsby ønsker flest mulige produsenter med på laget som vil kunne både presse priser og gi tilgjengelighet og bredde i tilbudet.

Det er helt klart at dekoder-markedet er stort og vil ha en sterk vekst.

Den svenske aktøren i bakkenettet, Boxer har nå godkjent mer enn 100 forskjellige bokser og flatskjermer med innebygd dekoder. I Sverige er det kommet egne løsninger for bil og båt.

RiktTV tror på et stort marked for hytter og båter i Norge ettersom 70 prosent av hyttene er dekket av senderne, og hele kysten vår. Thorsby forespeiler rabatterte tvillingkort som vil gjøre det mulig for folk å se akkurat det samme på hytta og i båten som de gjør hjemme i stua.

Til toppen